زندگی خوب
افزايش آگاهي براي زندگي شاد و سالم

 

تفاوت چپ دست ها و راست دست ها

 

 

تشابهات و تفاوت هاي روانشناسي بين چپ دست ها و راست دست ها وجود دارد. چپ ‌دست‌ ها و راست دست‌ ها به ‌طور متفاوتي به دنيا نگاه مي ‌کنند. همچنين افراد چپ دست در مواجهه با شرايط و موضوعات ترسناک، بيشتر دچار وحشت مي شوند.

 

 

به طور کلي، افراد چپ‌ دست انعطاف ‌پذيرتر، باهوش‌ تر و سازگارتر از افراد راست ‌دست هستند. شايد به اين فکر کنيد که اي ‌کاش شما هم چپ‌ دست‌ بوديد و يا در مورد ساير مزاياي چپ دست‌ بودن بينديشيد.

واقعيت اين است که حدود 90 درصد از مردم راست دست بوده و فقط 10 درصد چپ دست هستند.

يک نکته خيلي مهم که لا‌زم است به آن توجه داشته باشيد اين است که، غالب بودن طرف چپ يا راست،‌ در مورد کل بدن صادق است.

اگر کمي دقت کنيد،‌حتما متوجه خواهيد شد که با يک گوش بهتر از ديگري مي ‌شنويد و يا با يک چشم بهتر از چشم مقابل مي‌ بينيد. پس بايد توجه داشته باشيد که غالب بودن يک قسمت از بدن يک مورد عمومي است که در مورد تمامي قسمت‌ هاي جفت بدن صدق مي‌ کند.

اين که دقيقا چرا يک نفر راست دست ‌و يا چپ دست مي ‌شود، هنوز به ‌صورت يک راز باقي مانده است ولي برخي نظريه‌ ها در اين مورد وجود دارند. يک نظريه، ترشح زياد هورمون ‌هاي جنسي قبل از تولد را عامل چپ دست شدن افراد مي ‌داند.

از سوي ديگر، محققان دانشگاه دانشگاه کاليفرنيا آمريکا معتقدند که چپ دست و يا راست دست شدن افراد تا حد زيادي توسط ژنتيک تعيين مي ‌شود.

طبق نظر اين محققان، يک ژن اختصاصي جهت راست دست شدن وجود دارد که چنانچه فردي آن را به ارث ببرد، ‌راست دست مي ‌شود. نکته جالب اين است که حتي در صورت عدم وجود اين ژن باز هم معلوم نيست که آن شخص حتما چپ دست شود. يعني امکان راست دست شدن وي هنوز وجود دارد.

افراد راست دست به‌ طور مشخص نيمکره مغزي سمت چپ شان بزرگ تر است. در 95 درصد از افراد راست دست قابليت ‌هاي تکلمي در نيمکره چپ مغزي وجود دارد. در حالي که بر اساس پژوهش‌ هاي دانشگاه کاليفرنيا، دو نيمکره مغزي‌ در افراد چپ دست اندازه مشابهي داشته و موجب ايجاد ساختار مغزي منعطف ‌تري مي ‌شوند.

اين در حالي است که تنها در 70 درصد از چپ دست‌ ها قابليت‌ هاي تکلمي در نيمکره مخالف (راست) قرار دارد. اين طور به نظر مي ‌رسد که احتمالا عدم وجود ژن راست دستي، به مغز اين افراد اجازه مي‌ دهد تا به ‌طور مساوي و متناوب با مغز راست دست‌ ها رشد کند. نيمي از افراد باقي مانده از هر دو گروه چپ ‌دست‌ ها و راست دست ‌ها از هر دو نيمکره مغزي‌ شان استفاده مي ‌کنند و بر طبق بررسي ‌ها، اين ‌گونه افراد از هوش بالاتري برخوردارند.

علاوه بر اين، ديده شده است که رابط مغزي‌ بين دو نيمکره در افراد چپ دست 11 درصد بزرگ ‌تر از راست دست ‌ها است که نشانگر ارتباطات قوي‌ تر و عميق‌ تر دو نيمکره در پردازش اطلاعات است.

روان ‌شناسان دريافته ‌اند که غالب‌ بودن يک دست با تفاوت ‌هايي در طرز تکلم و تجسم و نگريستن به يک تصوير همراه است.

پروفسور گلين ‌هامفريز معتقد است که در افراد راست دست‌، ‌نيمکره راست تصوير کلي را مي ‌بيند و نيمکره چپ بر روي جزئيات آن تصوير تمرکز مي ‌کند در حالي که اين موضوع در مورد چپ‌ دست‌ ها وجود ندارد.

وي همچنين معتقد است که آسيب و تخريب مغزي مي‌ تواند احساس درک انسان ‌ها از جزئيات را در افراد راست دست‌ و چپ ‌دست به ‌طرق مختلفي تحت تاثير قرار دهد.

يک موضوع بسيار جالب ديگر در مورد چپ دست‌ ها اين است که بر اساس تحقيقات دانشگاه دوبلين، درآمد کارگرهاي چپ ‌دست حدود 4 درصد بيشتر از راست‌ دست‌ هاست.

پژوهشگران اين دانشگاه بر اين باورند که چپ دست ‌ها به ‌ويژه مردان در مواجهه با يک موقعيت جديد خود را راحت‌ تر تطبيق مي‌ دهند زيرا در استفاده از سمت‌ راست مغزشان واردترند.

اين ها جزء مواردي هستند که باعث مي ‌شوند تا چپ ‌دست‌ ها بيشتر در نزد رئيس شان محبوب باشند.

 

چپ دست ها بيشتر مي ترسند

 

 

نتايج تحقيقات پيش از اين نشان داده بود که افراد چپ ‌دست، نسبت به راست ‌دست ‌ها سازگاري بيشتري دارند. يک فرد چپ ‌دست بسيار راحت تر از يک فرد راست ‌دست مي‌ تواند از دست راست خود براي انجام کارها استفاده کند. به نظر مي‌ رسد افرد چپ ‌دست به سرعت قادر به تعويض و دگرگزيني هستند.

اکنون روانشناسان در يک مطالعه جديد مي گويند افراد چپ دست در مواجهه با شرايط و موضوعات ترسناک، بيشتر دچار وحشت مي شوند.

اين روانشناسان پس از نشان دادن يک کليپ ترسناک به دو گروه از افراد چپ دست و راست دست در نهايت شگفتي متوجه شدند که پس از تماشاي اين کليپ افراد چپ دست بيشتر از راست دست ها مي ترسند.

حدود 10 درصد جمعيت جهان چپ ‌دست هستند. ترکيب ژنتيکي که باعث غلبه چپ ‌دستي بر راست دستي مي ‌شود، ژن ?LRRTM نام دارد. افرادي با مقدار بيشتر اين ژن، چپ ‌دست هستند. مراکز گفتاري افراد چپ‌ دست و راست‌ دست در قسمت چپ مغز قرار دارد. قسمت چپ مغز روي هماهنگي قسمت‌ هاي مختلف و فرامين و دستورات متمرکز است، در حالي که قسمت راست مغز روي مفاهيم و احساسات کنترل دارد. تعدادي از افراد نيز با هر دو دست کار مي ‌کنند.

اين روانشناسان خاطرنشان کردند که هرچند راست دست ها هم پس از تماشاي اين کليپ ترسيده بودند اما شدت واکنش ترس و وحشت در آن ها خيلي کمتر از افراد چپ دست بود.

دکتر کارولين چووهاري از متخصصان دانشگاه کوئين مارگارت در ادينبورگ در اين باره متذکر شد: ما در واقع براي اين شرکت کنندگان بخشي از فيلم سکوت بره ها را به نمايش گذاشتيم که مطمئن بوديم، حالت ترس را در بيننده ايجاد مي کند.

پس از پايان نمايش، فيلم را روي هر دو گروه شرکت کننده بررسي کرده و متوجه شديم چپ دست ها در خاطرات و حافظه شان بيشتر دچار آشفتگي شده بودند و رفتارهايي شبيه به کساني که دچار اختلال استرس پس از ضربه عاطفي شده اند از خود بروز مي دادند.

 

 

‌علاوه بر اين تحقيقات نشان داده ‌اند که افراد چپ دست نسبت به مشکلات و آسيب‌ هايي نظير‌ ابتلا‌ به آلرژي ‌ها،‌‌ بيماري هاي خودايمني، افسردگي، سوء مصرف مواد، الکل، سيگار، صرع، اسکيزوفرني و اختلالات خواب مستعدترند و بيشتر از افراد راست دست‌ درگير حوادث جدي نظير سوانح رانندگي مي ‌شوند.

بررسي آمار مي ‌تواند به طور بالقوه نشان دهنده درگيري بيشتر افراد چپ دست‌ با حوادث زندگي باشد که موجب مي ‌شود درصد کمتري از اين افراد، طول عمر بيشتري داشته باشند.

همچنين بعضي از کارشناسان معتقدند، افراد چپ ‌دست کمتر وابسته ‌اند، چون مجبورند با دنيايي که براي آن‌ ها ساخته نشده سازگاري پيدا کنند. دکتر پيترز مي ‌گويد: چپ ‌دست ‌ها به علت داشتن تمايلات استقلال‌ طلبانه در برابر فشارهاي اجتماعي مقاومت بيشتري دارند.

 

مشکلات چپ دست ها

 

اما در جامعه امروزي مشکلات زيادي براي چپ ‌دست ‌ها وجود دارد. اصول کلي جامعه و زندگي، غالبا براي راست دست‌ ها طراحي شده ‌اند.

علاوه بر اين،‌ متاسفانه برخي خانواده ‌ها به دلايل خرافي، ديد خوبي نسبت به چپ دست شدن فرزندشان ندارند و سعي مي ‌کنند تا با انجام اعمالي نظير بستن دست‌ چپ فرزندشان او را تحريک و وادار به راست ‌دست شدن کنند. اين افراد بايد توجه داشته باشند که انجام اعمال فوق موجب خواهد شد تا فرزندشان در آينده قادر به انجام کارهاي ظريف با دست خود نبوده و در کارهاي روزمره ‌شان دچار کندي محسوس شوند.

امروزه در دنيا چپ ‌دست‌ ها تقريبا يک جامعه براي خود درست کرده ‌اند به ‌طوري که روز 22 مرداد 13( آگوست) روز جهاني چپ ‌دست ‌ها ناميده مي ‌شود. علاوه بر اين، ‌در برخي نقاط دنيا فروشگاه‌ هايي وجود دارند که اجناسي را مي ‌فروشند که صرفا براي افراد چپ دست‌ طراحي شده‌ اند. کسي چه مي ‌داند، شايد در آينده شهر يا کشوري هم مخصوص چپ ‌دست‌ ها ايجاد شود.




تاریخ: شنبه 7 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)


 

15 نشانه سرطان را بشناسید

 

 

 

بیشتر دردها دلیل وجود سرطان نیست. دردهایی که مداوم هستند و به دلایل نامشخصی ایجاد می‌شوند حتما باید تحت بررسی قرار گیرند. در این شرایط پزشک سابقه خانوادگی شما را به دقت بررسی می‌کند و بر اساس آن اطلاعات تصمیم می گیرد که چه آزمایشاتی برای شما لازم است.

 

برخی معتقدند سرطان بیماری‌ای است که بیشتر در افراد سالخورده ایجاد می‌شود. هر چند بیشتر وقت‌ها حق با آنهاست، اما خیلی از افراد جوان هم به سرطان مبتلا می‌شوند.

بعضی‌ها نیز تصور می‌کنند سرطان بیماری لاعلاجی است، به همین خاطر لزومی نمی‌بینند که برای درمان به پزشک مراجعه کنند.

حرف زدن در مورد مسائل نگران‌کننده ای مثل سرطان نباید باعث واکنش منفی از سوی افراد شود و نباید این حس به افراد القا شود که باید به دنبال هر نشانه کوچکی باشند. به همین دلیل در ادامه 15 مورد از متداول‌ترین علائم سرطان که باید جدی گرفته شوند را برایتان معرفی می‌کنیم که دیگر هر مشکل کوچکی باعث نگرانی شما نشود.

کاهش وزن بدون ‌دلیل: کاهش وزن بی‌دلیل (مثلا 5 کیلو در ماه، بدون افزایش فعالیت بدنی یا اجرای رژیم لاغری) حتما باید مورد بررسی قرار گیرد. کاهش وزن بی‌دلیل نشانه سرطان است، مگر این‌که خلاف آن ثابت شود. همچنین می‌تواند نشانه مشکل دیگری مثل

پرکاری تیروئید

باشد. لذا پزشک باید تک‌تک احتمالات را بررسی کند و آزمایشاتی برای بررسی وضعیت غده تیروئید بنویسد و از اندام‌های بدن فرد، سی‌تی‌اسکن تهیه کند.

نفخ کردن: نفخ کردن می‌تواند یکی از علائم سرطان باشد، به خصوص در خانم ها می‌تواند نشانه سرطان تخمدان باشد. سایر علائم سرطان تخمدان عبارتند ازدرد شکم یا لگن، احساس سیری زودرس (حتی وقتی غذایی نخورده‌اید) و مشکلات ادراری. اگر این

نفخ

کردن هر روز برای فرد اتفاق بیفتد و برای چند هفته ادامه یابد، حتما باید با پزشک مشورت کرد. در این شرایط پزشک آزمایش خون، سی‌تی‌اسکن و سایر آزمایشات لازم را انجام می‌دهد.

تغییرات سینه در خانم ها: بیشتر خانم‌ها سعی می‌کنند سینه‌های خود را از نظر احتمال وجود غده بررسی کنند. اما این تنها نشانه ی

سرطان سینه

نیست. قرمز و ضخیم شدن پوست سینه می‌تواند یک نشانه نادر و شدید سرطان سینه باشد. اگر جوش یا دانه‌ای روی پوست سینه‌تان مشاهده کردید که بیشتر از یک هفته دوام پیدا کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر ظاهر نوک سینه‌هایتان تغییر کرد یا ترشحاتی غیرعادی مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. در واقع تغییر وضعیت ظاهر سینه‌ها، نشانه بسیار نگران کننده‌ای است.

خونریزی غیرعادی در خانم ها: خانم‌هایی که هنوز به یائسگی نرسیده‌اند، خیلی‌وقت‌ها به خونریزی‌های زودتر از زمان عادت ماهیانه بی‌توجهی می‌کنند. اما خونریزی بین دو عادت ماهیانه به خصوص وقتی عادت ماهیانه‌ منظم است، نیاز به آزمایش و بررسی دارد. خونریزی بعد از رسیدن به سن یائسگی می‌تواند نشانه

سرطان رحم

باشد، بنابراین پزشک ‌باید به دقت سابقه خانوادگی فرد را بررسی و بر حسب زمان خونریزی و سایر علائم، آزمایش فراصوت یا بیوپسی تجویز کند.

تغییرات پوستی: خیلی از ما خال‌هایمان را به دقت بررسی می‌کنیم، چرا که می‌دانیم هر نوع تغییر در تعداد و اندازه آنها می‌تواند یکی از نشانه‌های

سرطان پوست

باشد. اما باید تغییر در رنگدانه پوست را هم جدی بگیریم. همچنین اگر یک دفعه دچار خونریزی یا ورقه ورقه شدن پوست شدید، حتما باید به پزشک متخصص نشان دهید.

بروز مشکل در بلع: مشکل در قورت دادن غذا می‌تواند نشانه سرطان گوارشی باشد، مثل

سرطان مری

. پزشک باید به دقت سابقه خانوادگی شما را بررسی کند و آزمایشاتی مثل رادیولوژی سینه را انجام دهد.

وجود خون در مدفوع: اگر در ادرار یا مدفوع تان خون مشاهده کردید ، فکر نکنید که حتما از بواسیر است، بلکه می‌تواند نشانه

سرطان روده

باشد. پزشک باید سوالاتی از شما بپرسد و آزمایشاتی مثل کلونوسکوپی برایتان انجام دهد.

درد شکم و افسردگی: خانم‌هایی که دچار درد در ناحیه شکم و احساس

افسردگی

به طور همزمان می‌شوند، نیاز به بررسی پزشکی دارند.

برخی محققان رابطه‌ بین افسردگی و سرطان لوزالمعده را پیدا کرده‌اند که هنوز چندان شناخته شده نیست

سوءهاضمه: بیشتر خانم‌هایی که حاملگی را تجربه کرده‌اند انواع و اقسام مشکلات گوارشی که با بالا رفتن وزن برایشان اتفاق افتاده بود را به خاطر دارند. اما بروز مشکلات گوارشی و سوءهاضمه بدون هیچ دلیل مشخص می‌تواند خطرناک و نشانه زودهنگام سرطان مری،

معده

یا گلو باشد. بنابراین پزشک باید سابقه خانوادگی شما را به دقت بررسی کند و قبل از انتخاب آزمایشات لازم برای شما، سوالاتی در مورد سوءهاضمه‌تان بپرسد.

عفونت دهانی: همه افراد به خصوص سیگاری‌ها باید به دقت مراقب لکه‌های سفیدی که درون دهان یا روی زبانشان ایجاد می‌شوند، باشند. بیشتر این لکه‌ها می‌توانند نشانه‌های اولیه نوعی از سرطان باشند که می‌توانند منجر به

سرطان دهان

شوند. از دندانپزشک یا پزشک تان بخواهید به دقت وضعیت را بررسی کند و در مورد درمان آن تصمیم بگیرد.

درد: با بالا رفتن سن، شکایت افراد از

درد

بیشتر می‌شود، اما درد می‌تواند نشانه زودرسی از برخی سرطان‌ها هم باشد، گرچه بیشتر دردها دلیل وجود سرطان نیست. دردهایی که مداوم هستند و به دلایل نامشخص ایجاد می‌شوند حتما باید مورد بررسی قرار گیرند. پزشک تان باید سابقه خانوادگی شما را به دقت بررسی کرده و بر اساس آن اطلاعات تصمیم بگیرد که چه آزمایشاتی برای شما لازم‌تر است.

تغییر در گره‌های لنفاوی: اگر غده یا برآمدگی روی گره‌های

لنفاوی

خود در زیر بغل یا گردن تان مشاهده کردید، لازم است با دقت علت ایجاد آن بررسی شود. اگر یکی از گره‌های لنفاوی تان به تدریج بزرگ‌تر می‌شوند حتما به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط پزشک شما را معاینه خواهد کرد و دلیل بزرگ شدن غده لنفی را بررسی خواهد کرد. همچنین ممکن است برایتان نمونه‌برداری از خون (بیوپسی) انجام دهد.

تب: اگر افزایش حرارت بدن و بروز تب در شما به دلیل

آنفلوآنزا

یا سایر بیماری‌ها نیست، ممکن است در صورت تداوم، نشانه‌ای از سرطان باشد. تب معمولا زمانی که سرطان از نقطه اصلی خود گسترش پیدا کرده باشد اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند نشانه سرطان خون‌ هم باشد. سایر نشانه‌های سرطان عبارتند از زرد شدن پوست بدن یا تغییر در رنگ مدفوع. پزشک باید شما را تحت معاینه دقیق جسمی قرار دهد و سابقه دارویی شما را به دقت بررسی کند و سپس آزمایشاتی مثل رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن، ام‌آر‌‌آی و سایر آزمایشات را برایتان انجام دهد.

خستگی: خستگی نیز یکی دیگر از علائم مبهم سرطان است. این مشکل می‌تواند بعد از پیشرفت سرطان اتفاق بیفتد، اما ممکن است ابتدای سرطان‌هایی مثل لوکمی (

سرطان خون

) یا برخی سرطان‌های روده هم ایجاد شود.

سرفه مداوم: سرفه معمولا با سرماخوردگی، آنفلوآنزا و حساسیت‌ها همراه است. همچنین می‌تواند یکی از عوارض جانبی برخی داروها به حساب آید. اما

سرفه‌های مداوم

، سرفه‌هایی که بیش از 3 تا 4 هفته به طول انجامد، به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شوند. در این شرایط پزشک تان باید سابقه خانوادگی شما را به دقت بررسی کند، وضعیت گلو و ریه‌هایتان را معاینه کرده و آزمایشاتی مثل رادیولوژی برایتان انجام دهد.

همچنین بالا آوردن خون موقع سرفه کردن هم باید به دقت بررسی شود. البته اگر این اتفاق یک‌بار بیفتد ممکن است خطر جدی نباشد، اما در صورت تکرار حتما باید به پزشک مراجعه کنید.




تاریخ: شنبه 7 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

جملات زیبا

وقتی میتوانی با سکوت حرف بزنی ، بر پایه های لغزان واژه ها تکیه نکن

==========================

از زشت رویی پرسیدند :

آنروز که جمال پخش میکردند کجا بودی ؟

گفت : در صف کمال

==========================

اگر کسی به تو لبخند نمیزند ، علت را در لبان بسته خود جستجو کن

==========================

مشکلی که با پول حل شود ، مشکل نیست ، هزینه است

==========================

همیشه رفیق پا برهنه ها باش ، چون هیچ ریگی به کفششان نیست

==========================

چه زیباست هنگامی که در اوج نشاط و بی نیازی هستی دست دعا به درگاه خداوند برداری

==========================

با تمام فقر ، هرگز محبت را گدایی مکن

و با تمام ثروت هرگز عشق را خریداری نکن

==========================

هر کس ساز خودش را می زند، اما مهم شما هستید که به هر سازی نر قصید

==========================

مردی که کوه را از میان برداشت کسی بود که شروع به برداشتن سنگ ریزه ها کرد
.
.
شجاعت یعنی : بترس ، بلرز ، ولی یک قدم بردار

==========================

وقتی تنها شدی بدون که خدا همه رو بیرون کرده ، تا خودت باشی و خودش

==========================

یادت باشه که :

در زندگی یه روزی به عقب نگاه میکنی . به آنچه گریه دار بود میخندی

==========================

آدمی را آدمیت لازم است ، عود را گر بو نباشد ، هیزم است

==========================

کشتن گنجشکها ، کرکس ها را ادب نمی کند

==========================

از دشمن خود یک بار بترس و از دوست خود هزار بار




تاریخ: شنبه 7 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

هشداربسیار مهم امنیتی (1) برای کاربران Facebook

تنها پنج دقیقه زمان بگذارید و این کار را حتما انجام دهید

بسیار می بینم دوستانی که در فیس بوک یک ویدئو به اشتراک گذاشته اند و وقتی روی آن کلیک می کنم تا آن را ببینم، متوجه می شوم که برای دیدنش باید به یک فیس بوک اپلیکیشن اجازه دسترسی کامل به اطلاعات شخصی ام را بدهم تا اجازه دهد یک فایل تصویری را مشاهده کنم.

یکی از این نمونه ها Persian's Daily Clip است که برای مشاهده ویدئوهایش، اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی، تصاویر، گروههای مرتبط، لیست دوستان، اطلاعات به اشتراک گذاشته شده با دوستان، اطلاعات انتشار داده شده روی دیوار شخصی شامل متن، تصویر، فیلم، اطلاعات موجود در فید های اخبار و ... را در هر زمان حتی زمان هایی که از این اپلیکیشن استفاده نمی کنید نیاز دارد. کمی غیر طبیعی و مشکوک به نظر می رسد که برای مشاهده یک فیلم، بخواهد به این همه اطلاعات شخصی و خصوصی دسترسی پیدا کند!

 

باید بدانید که این اپلیکیشن ها متعلق به خود فیس بوک نیست و هرکس می تواند یکی از این ها ایجاد کند و روی فیس بوک منتشر کند و از طریق آن به اطلاعات دیگران دسترسی پیدا کند.

جای افسوس دارد که تعداد بسیاری از دوستان بدون کمترین دقتی از این اپلیکیشن ها استفاده کرده اند و متاسفانه اطلاعاتشان را در دسترس افراد ناشناس قرار داده اند.

خلاصه خواستم بگویم حواستان باشد خدای نکرده کسی از اطلاعات شخصی تان سوء استفاده نکند و برایتان موجب دردسر نشود.

 

اگر شما هم قربانی سوء استفاده هایی از این دست شده اید، هرچه زودتر با استفاده از مسیر زیر، دسترسی های داده شده به اطلاعاتتان در فیس بوک را بازنگری کنید:

در بالای صفحه فیس بوک، روی

Account

کلیک کنید تا منوی آن باز شود. سپس روی گزینه

Privacy Settings

کلیک کنید. در صفحه باز شده، زیر بخش

Apps and Websites،

 روی

Edit your settings

کلیک کنید. حال جلوی قسمت

Apps you use

روی دکمه

Edit Settings

کلیک کنید. حالا لیست اپلیکیشن ها و وب سایت هایی که به اطلاعات شما دسترسی دارند را خواهید دید. در این لیست می توانید با فشردن دکمه (ضربدر) که در هر سطر وجود دارد، دسترسی هریک از اپلیکیشن ها به اطلاعاتتان را قطع کنید.

حتما در این لیست مواردی را می بینید که تعجب می کنید. بترسید از همه آن مواردی که نمی شناسیدشان و به آنها اطمینان ندارید. اجازه ندهید ظاهر فریبنده آنها، شما را در معرض سوء استفاده و تهدید قرار دهد.  

هشدار امنیتی بسیار مهم (2) برای کاربران فیس بوک

ممکن است شما حواستان بوده باشد و موارد امنیتی را رعایت کرده باشید؛ ولی یکی از دوستانتان اشتباه کرده باشد و به یک اپلیکیشن دسترسی داده باشد و آن اپلیکیشن از طریق آن دوستتان، به اطلاعات خصوصی شما دسترسی پیدا کند.

حالا چطور باید جلوی این موضوع را گرفت؟

به مسیر زیر بروید:

در بالای صفحه فیس بوک، روی

Account

کلیک کنید تا منوی آن باز شود. سپس روی گزینه

Privacy Settings

کلیک کنید. در صفحه باز شده، زیر بخش

Apps and Websites،

روی

Edit your settings

کلیک کنید.

حال مقابل گزینه

Info accessible through your friends

روی دکمه

Edit Settings

کلیک کنید.

لیست باز شده، موارد و اطلاعاتی را نشان می دهد که از طریق دوستانتان می تواند در اختیار اپلیکیشن ها و دیگران قرار گیرد.

توصیه می کنم همه تیک ها را بردارید و تنظیمات را ذخیره کنید.با این کار دیگر کسی نمی تواند از طریق دوستانتان به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند



تاریخ: یک شنبه 1 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

 

سرچشمه جوانی و شادابی چیست؟ گذر عمر امری اجتناب ناپذیر است. با این حال همه انسانها تمایل دارند که در این گذار ناگزیر زندگی همچنان سالم، شاداب و زیبا باقی بمانند. در ادامه این ایمیل 20 مورد از روش های رسیدن به این خواسته معقول را به شما دوستان عزیز پرشین استار تقدیم می کنیم.


1. ازدواج : مطالعات نشان می دهد که درصد مرگ و میر در افراد مجرد به طور بارزی بیشتر از افراد متاهل می باشد.

2. قهقهه زدن:
محققان می گویند که خنده بهترین دارو است که موجب ارتقا پاسخ ایمنی، کاهش قند خون، افزایش جریان اکسیژن در بدن و بهبود کیفیت خواب می شود. جریان متوسط خون در هنگام خندیدن و بعد از آن ۲۲% افزایش می یابد در حالیکه استرس های روحی جریان خون را ۳۵% کاهش می دهد.

3. داشتن حیوان خانگی:
فعالیت بدنی ناشی از مراقبت از این حیوانات یکی از راه های حفظ سلامت است. بعلاوه محبت کردن و یا تماشای حرکات جالب حیوانات منجر به آرامش انسانها می شود و آنها دنیای بیرون از خود را نیز تماشا می کنند.

4. ترک سیگار:
افرادی که سیگار می کشند تقریبا ۱۳ سال شانس زندگی را از دست می دهند. بعلاوه انواع بیماری های مزمن ناشی از مصرف سیگار نیز کیفیت عمر باقی مانده را کاهش می دهد.

5. ورزش بیشتر:
ورزش باعث تقویت قلب و افزایش پمپ خون می شود. کلسترول و فشار خون کاهش می یابد. عامل پیشگیری و کنترل دیابت است. ماهیچه ها و استخوانها را تقویت می کند. آیا همه این مدارک کافی نیست تا گویای مزیت واقعی ورزش برای سلامت فرد باشد.

6. فعالیت مغزی:
بازی شطرنج، مطالعه روزنامه، حل جدول از جمله فعالیت های مثبت مغز است. فعالیت های مغزی مانع از بروز آلزایمر می شود.

7. کمتر در معرض نورخورشید قرار گیرید:
استفاده از کرم ضد آفتاب، عینک دودی و کلاه لبه پهن مانع از آسیب های ناشی از نور خورشید می شود و احتمال بروز سرطان پوست (شایع ترین نوع سرطان) را کاهش می دهد.

8. ملاقات پزشک:
ملاقات منظم پزشک عمومی می تواند شانس زندگی سالم را افزایش دهد. زیرا انجام معاینات توصیه شده توسط پزشک، پیشگیری به موقع از بروز انواع بیماری ها را میسر می کند.

9. خوردن ماهی:
خوردن حداقل دو وعده غذایی ماهی در هفته بسیار مفید است. زیرا احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد. مانع از لخته شدن خون، کاهش مقدار چربی و احتمال چاقی می شود. بعلاوه سرشار از مواد مغذی مثل سلنیوم، پروتئین و آنتی اکسیدان می باشد.

10. خوردن میوه ها و سبزیجات تازه:
بروکلی، کلم، موز و سایر میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان می باشد.

11. تماس فیزیکی (در آغوش گرفتن):
زوجهایی که برای مدتی تماس فیزیکی ساده مثل در آغوش گرفتن یا دست در دست برقرار می کنند کمتر دچار مشکلات قلبی و افزایش فشار خون می شوند.

12. کاهش مصرف الکل:
زیاده روی در مصرف الکل شانس زندگی بیشتر را کاهش می دهد.

13. خواب کافی:
خواب کمتر از ۶ ساعت در شب تاثیر منفی بر سلامت فرد دارد و احتمال بروز دیابت را افزایش می دهد.

14. خوش بینی و تفکر مثبت:
شانس زندگی افراد دارای این خصلت ۱۹% افزایش می یابد. این چنین افرادی کمتر رنج می برند.

15. کاهش مصرف چربی:
غذاهای کم چرب احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

16. مراجعه به دندانپزشک:
مراجعه مرتب به دندانپزشکی و معاینه دندانها از بروز انواع بیماری های دهان و دندان جلوگیری می کند. زیرا این بیماری ها به نوبه خود منجر به بروز بیماری های تنفسی و قلبی می شود.

17. کنترل استرس:
کنترل استرس به هر طریق ممکن مثل دریافت مشاوره، مدیتیشن و یا ورزش شانس زندگی را افزایش می دهد. استرس باعث کاهش جریان خون، افزایش کلسترول، کاهش فعالیت مغزی و ضعف سیستم ایمنی می شود.

18. برگشت به مدرسه:
ادامه تحصیل و یا آموزش مداوم در زندگی کیفیت زندگی سالم را ارتقا می دهد.

19. خوردن ویتامین ها:
ویتامین های مختلف مانع از بروز بیماری های قلبی میشود. یکی مولتی ویتامین خوب حاوی مواد معدنی، آمینو اسید، عصاره گیاهی و سایر مواد مغذی است.

20. نوشیدن چای سبز:
نوشیدن چای سبز احتمال بیماری های قلبی، عروقی را کاهش می دهد.




تاریخ: سه شنبه 27 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)


اینترنت بی‌تردید فرصتهای فراوانی فراهم می‌کند اما استفاده از این پدیده ی بی نظیر همانند بسیاری از ابزارهای دیگر نیازمند در نظر گرفتن برخی اصول و در واقع فرهنگ استفاده است. اینترنت به همان نسبت که توان ایجاد فرصتهای جدید را دارد می‌تواند تهدیداتی را نیز به همراه خود داشته باشد که با در نظر گرفتن برخی قوائد ساده بخصوص در حوزه شخصی و خصوصی می‌توان با اطمینان بیشتری از آن استفاده کرد در ادامه به پنج اصل مهم در استفاده مطمئن تر از اینترنت (که با توجه به فرهنگ ایران و مشکلاتی که هر از گاهی استفاده از اینترنت در کشور برای شهروندان به همراه داشته است تهیه شده است) اشاره خواهد شد.


1- به هر اطلاعات یا متنی که در اینترنت می‌خوانید اعتماد نکنید.

بخش بزرگی از محتوا و اطلاعات موجود در اینترنت از منابع علمی و درست است اما در برخی موارد اطلاعات موجود در سایتها یا وبلاگها تنها تجربه یا نظر شخصی یک فرد یا حتی متنی تبلیغاتی است. گاهی دیده می شود که فردی می گوید این مطلب را در اینترنت خوانده ام اما صرف وجود یک مطلب در اینترنت به معنای صحت آن نیست. بسیار مهم است که این متن توسط چه کسی و در کدام سایت یا رسانه اینترنتی منتشر شده است. بطور مثال بسیاری از مطالبی که این روزها چه از طریق پیام رسانهای فوری (ابزارهای چت) یا ایمیل برای افراد ارسال می شود مطالبی از وبلاگهای شخصی یا مطلبی است که کاربری بر اساس تجربه شخصی در یک تالار گفتگو نوشته است. اگر تخصص و تجربه کافی در زمینه اینترنت ندارید و اطلاعاتی که در اینترنت خوانده اید مبنای تصمیم گیری شماست (بخصوص در مواردی که میتواند عدم صحت مطالب به شما آسیب برساند مانند موارد بهداشتی یا پزشکی) حتما با فردی متخصص در این زمینه مشورت کنید.

2- در ارتباط خود با دیگران دقت کنید.

اینترنت فضای بی‌نظیری برای آشنایی و ارتباط با دیگران است اما عدم ارتباط نزدیک و حضور در فضای مجازی باعث می‌شود که برخی افراد در مورد هویت و موقعیتشان اطلاعات نادرستی به طرف مقابل خود بدهند. بنابر این در ارتباط با دیگران در چت، شبکه های اجتماعی و دوستیابی و یا وبلاگها همیشه این اصل را به خاطر داشته باشید که ممکن است فرد مقابل دقیقا آنچه که ادعا می کند نباشد (برای مثال ممکن است جنسیت خود را اشتباه بگویید و جالب است بدانید که برای برخی از نرم افزارهای چت ابزارهایی وجود دارند که حتی صدا را تغییر داده و مثلاْ صدای مردی را به صدای زن یا بالعکس تغییر می‌دهد). همچنین از ارائه اطلاعات مهم که ممکن است مورد سوء استفاده قرار بگیرد یا انتشار عمومی آن باعث ایجاد مشکل برای شما شود در ارتباطهای اینترنتی حتی الامکان خودداری کنید. در اخبار حوادث به موارد متعددی اشاره شده است که ارسال تصاویر خصوصی یا قبول دعوت برای ملاقات حضوری بر اساس یک ارتباط اینترنتی باعث ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است.

3- در انتشار یا اطلاعات مرتبط با خودتان در اینترنت دقت کنید.

این روزها بسیار رایج شده است که مردم اطلاعاتی همانند نام، تصویر یا حتی مشخصات تماسشان را در پروفایل خود در سایتها و شبکه های اجتماعی یا دوست یابی وارد می‌کنند. البته اشکالی در اینکار نیست اما همواره دقت داشته باشید که آنچه که شما در پروفایل یا وبلاگ خود منتشر می‌کنید توسط افراد مختلفی قابل مشاهده خواهد بود و ممکن است توسط دیگران ذخیره و مجددا در سایت یا وبلاگ دیگری منتشر شود. یکی از اشتباهاتی که عموما در سایتهای دوستیابی و شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد انتشار تصاویری از محافل خصوصی است با این فرض که این تصاویر صرفاً توسط دوستان مشاهده می شود اما همواره این احتمال وجود دارد که این تصاویر توسط افرادی که ممکن است دوست شما نباشند مشاهده شده، مورد سوء استفاده قرار گرفته یا در سطح وسیعی منتشر شود. بنابراین دقت کنید که تنها تصاویر و اطلاعاتی (مانند شماره تلفن) را در سایتها قرار دهید که در صورت انتشار عمومی آنها مشکلی برای شما یا خانواده اتان ایجاد نشود.

4- هر تقاضا یا ادعایی را جدی نگیرید.

هنوز هم برخی شهروندان کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی قربانی کلاه برداران اینترنتی می شوند که با ادعاهای متفاوت (مانند تقاضای انتقال وجه از کشوری آفریقایی و شراکت فرد در مبلغ انتقال داده شده ) و با دریافت اطلاعات حساب و کارت اعتباری کاربران از آن سوء استفاده می کنند. ممکن است شما نیز تاکنون چنین ایمیلهایی دریافت کرده باشید که به دلیلی مشابه بالا یا برنده شده در لاتاری و ... از شما بخواهند که اطلاعات کارت اعتباری خود را در صفحه یا سایتی وارد کنید البته شاید در ایران به دلیل نداشتن کارتهای اعتباری بین المللی این قضیه آنقدر جدی نباشد اما جالب است بدانید که برخی تجار ایرانی قربانی چنین ادعاهایی شده اند. در شکلی دیگر ممکن است با بیان خبر کذب یا ادعایی از شما خواسته شود که کلمه عبور ایمیل خود را در صفحه خاصی وارد کنید. (برای مثال ممکن است پیامی دریافت کنید که قرار است یاهو ایمیل برخی کاربران را مسدود کند و برای اینکه ایمیلتان مسدود نشود کلمه عبور خود را در صفحه خاصی وارد کنید). این شیوه به مهندسی اجتماعی معروف است و یکی از شیوه های رایج هک و سرقت اطلاعات است بنابر این همیشه در مورد ادعا یا تقاضایی که از طریق ایمیل یا چت دریافت می‌کنید با دقت رفتار کنید بخصوص در مواردی که اطلاعاتی درباره حساب بانکی یا کلمه عبور ایمیل یا حساب شما در سایتی خواسته شده باشد و یا زمانی که از شما خواسته می شود فایلی را دانلود یا در کامپیوتر خود اجرا کنید.

5- امنیت در اینترنت بسیار مهم است.

امنیت لازمه حضور در اینترنت است. تصور نکنید که چون مقام مهمی نیستید یا اطلاعات خاصی ندارید مورد توجه هکرها قرار نگرفته یا اطلاعات شما سرقت نخواهد شد. گاهی اوقات سرقت کلمه عبور ایمیل شما و انتشار عمومی تصاویری که شما از دوست یا یکی از افراد خانواده از طریق ایمیل دریافت یا برای او ارسال کردید یا اطلاعاتی که با همکاران خود رد و بدل کردید ممکن است باعث دردسر و ایجاد ناراحتی برای شما شود. همچنین در بسیاری از کامپیوترهایی که در خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد تصاویری خصوصی از افراد خانواده یا میهمانی ها وجود دارد که ممکن است در صورت وجود نقص امنیتی در کامپیوتر شما و در هنگام اتصال به اینترنت، افراد دیگری به این تصاویر یا اطلاعات دسترسی پیدا کرده و احیاناً این اطلاعات مورد سوء استفاده قرار گیرد. بنابراین در هر سطحی که از اینترنت استفاده می‌کنید به امنیت کامپیوتر خود اهمیت دهید و در این زمینه از افراد فنی و متخصص کمک بگیرید، از آنتی ویروسهای به‌روز و فایروال استفاده کنید و در هنگام اتصال و کار با اینترنت نکات امنیتی را شدیدا مورد توجه قرار دهید.




تاریخ: دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

چگونه تری گلیسیرید خون را کاهش دهیم؟

 

تری گلیسیرید، یک ماده شیمیایی است که از چربی های اضافی موجود در غذا، در بدن به وجود می آید. تری گلیسیرید به همراه کلسترول در پلاسمای خون وجود دارد. بدن ما به مقدار کمی تری گلیسیرید برای سلامتی نیاز دارد.

تری گیسیرید خون از چربی های خورده شده و یا از منابع غذایی کربوهیدراتی به وجود می آید. انرژی موجود در غذا، بلافاصله در بدن مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه تبدیل به تری گلیسیرید می شود و در سلول های چربی ذخیره می گردد.

 

در بین وعده های غذایی، هورمون ها باعث آزادسازی تری گلیسیرید از بافت چربی می شوند.

 

تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید چیست؟

کلسترول و تری گلیسیرید از انواع چربی های خون هستند. اگر مقدار زیادی کالری مصرف کنید، تبدیل به تری گلیسیرید می شود و انرژی لازم را برای شما فراهم می کند.

کلسترول سازنده سلول ها و هورمون ها می باشد.

تری گلیسیرید و کلسترول در خون حل نمی شوند و با کمک پروتئین ها در حمل و نقل چربی ها دخالت می کنند.

 

مقادیر طبیعی و غیر طبیعی تری گلیسیرید خون

مقدار تری گلیسیرید طبیعی: کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر ( 7/1 میلی مول در لیتر)

مقدار تری گلیسیرید در مرز خطر: 150 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر ( 7/1 تا 2/2 میلی مول در لیتر)

مقدار تری گلیسیرید زیاد: 200 میلی گرم در دسی لیتر ( 3/2 میلی مول در لیتر)

مقدار تری گلیسیرید خیلی زیاد: 500 میلی گرم در دسی لیتر ( 7/5 میلی مول در لیتر)

 

افزایش تری گلیسیرید خون

مقدار زیاد تری گلیسیرید موجود در خون باعث سختی و سفتی رگ های خونی و سکته قبلی می گردد. این عارضه باعث بیماری های انسداد شریان و رگ می گردد. همچنین باعث بیماری سندرم متابولیک می گردد.

سندرم متابولیکی شامل: فشار خون بالا، قند خون بالا، تجمع چربی در شکم، مقدار کم کلسترول خوب (HDL) و مقدار زیاد تری گلیسیرید می باشد.

چه عواملی موجب افزایش تری گلسرید خون می گردند ؟
 

 

 

* چاقی
* دیابت کنترل نشده

* کم کاری تیروئید
* بیماری کلیه و کبد

* افزایش مصرف کالری

* نوشیدن مشروبات الکلی
 

داروهایی که موجب افزایش تری گلیسرید خون می شوند، عبارتند از:

- تاموکسیفن (داروی درمان کننده سرطان)

- استروئید

- بتابلوکرها

- دیورتیک ها

- استروژن

- ضد بارداری
در بسیاری از موارد دیده شده است که افزایش تری گلیسیرید خون، ارثی می باشد.

 

علائم افزایش تری گلیسیرید خون

غالبا بدون علامت می باشد. اما اگر شما از نظر ژنتیکی دچار افزایش تری گلیسیرید خون باشید، زیر پوست تان، رسوب چربی به شکل لکه های زرد رنگی دیده می شود. این لکه های زرد به نام xanthomas خوانده می شود.

 

چگونه تری گلیسرید خون را پایین بیاوریم؟

مهم ترین منبع تری گلیسیرید خون، چربی های موجود در غذا می باشد. بعد از خوردن غذا، کبد فرایند تولید آنها را فراهم می کند. مقدار کمی تری گلیسیرید در خون افراد سالم وجود دارد. اما اگر کالری زیادی مصرف کنید ( از منابع کربوهیدرات، چربی و یا پروتئین)، بدن کالری اضافی را به صورت تری گلیسیرید ذخیره می کند. این تری گلیسیرید ذخیره شده، همان چربی های بدن می باشد. بنابراین افراد چاق، دارای تری گلیسیرید زیادی است.

افزایش تری گلیسیرید خون، غالبا در اثر چاقی ، نوشیدن مشروبات الکلی و یا دیابت بوجود می آید

رژیم غذایی صحیح، به کاهش تری گلیسیرید خون کمک می کند:

1- چربی های اشباع را نخورید، مثل غذاهای سرخ کردنی، شیرینی ها ، چربی گوشت، کره، مارگارین و روغن نباتی جامد.

2- از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

3- چربی های گوشت را جدا کنید.

4- شکر، مواد غذایی شیرین و غذاهایی که از آرد سفید تهیه می شوند (مثل شیرینی ها و نان لواش) را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

5- غذای خود را با روغن کانولا، زیتون و یا ذرت بپزید.

6- مطمئن باشید که در غذاهای فرآوری شده، هیچ گونه چربی اشباعی وجود ندارد.

7- غذاهای فیبردار را زیاد مصرف کنید، مثل نان سبوس دار، حبوبات، جو، سبزی ها و میوه ها.

8- نوشیدنی های شیرین را مصرف نکنید، مثل انواع نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و آب میوه های صنعتی.

9- مشروبات الکلی را مصرف نکنید.

10- پُرخوری نکنید. به یاد داشته باشید که مصرف زیاد کالری، موجب افزایش تری گلیسیرید خون می شود.

11- اگر چاق هستید، وزن خود را کم کنید.

12- ورزش و فعالیت بدنی روزانه را از یاد نبرید. حداقل روزی 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

13- سیگار نکشید.

14- کلسترول را کمتر مصرف کنید. غذاهای دارای کلسترول شامل: زرده تخم مرغ، لبنیات و منابع چربی های اشباع است.

15- غذاهای دارای چربی امگا 3 (مانند انواع ماهی و گردو) را زیاد مصرف کنید. پزشک ممکن است برای شما مکمل روغن ماهی و یا DHA را تجویز کند.

(DHA ، یک نوع اسید چرب امگا 3 می باشد. DHA اسید چرب مهم در اسپرم، فسفولیپید مغز و شبکیه چشم می باشد. مصرف DHA با کاهش مقدار تری گلیسیرید خون، خطر بیماری قلبی را کم می کند. مقدار کم DHA، موجب بروز بیماری آلزایمر و سرطان می شود.)




تاریخ: دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 

ماسک هايي براي برطرف کردن لکه های سياه پوست

پونه را له کرده سپس آنرا با روغن زيتون مخلوط کرده و به مدت سه روز در مقابل نور خورشيد قرار دهيد. بعد از سه روز به مدت 15 دقيقه حرارت مي دهيد آن را صاف کرده ، پماد به دست آمده را براي از بين بردن لکه هاي سياه استفاده کنيد.

تخم ترب را در سرکه خيس کرده و پس از گذشت 24 ساعت آنرا برروي لکه هاي سياه پوست قرار دهيد. اين عمل را هر روز تکرار نموده تا لکه ها کم کم بهبودي حاصل کنند. مقداري سير را پوست کنده و آنرا با رنده ريز کنيد و با عسل مخلوط نموده، مخلوط حاصل را جهت بهبودي لکه هاي سياه پوست مورد استفاده قرار دهيد و به مدت 30 دقيقه بر روي لکه ها قرار داده و پس از آن با آب ولرم بشوييد. اين عمل را يک روز درميان تکرار مي کنيد. دانه کنجد را له نموده و به مدت 3 روز در مقدار اندکي آب خيس کنيد و بعد از گذشت اين مدت، اين مخلوط را بر روي پوست بماليد، اين ماسک هم باعث از بين رفتن لکه هاي سياه مي شود و هم نرم کننده پوست است.

گل زنبق سفيد را خرد کرده و در يک شيشه سفيد مي ريزيد و به آن مقداري روغن زيتون طبيعي تازه اضافه نماييد، سر شيشه را بسته و به مدت دو روز در مقابل آفتاب قرار دهيد و بعد آنرا صاف کرده و بر روي لکه هاي سياه صورت خود بماليد. (اين روغن براي سوختگي و آفتاب زدگي نيز مفيد مي باشد)مقداري پونه را له کرده، چنانچه آنرا به صورت ضماد در محل لکه هاي سياه پوست قرار دهيد، اثر شفابخش دارد. روغن کرچک، لکه هاي سياه پوست و همچنين زگيل و کبودي پوست را برطرف مي کند.

شير ، در از بين بردن لکه ها و دانه هاي سرسياه بسيار مفيد مي باشد ، قبل از استفاده از شير، بايد پوست را با آب گرم بشوييد و براي اثرگذاري بهتر، مي توان شير را با عصاره بابونه يا بومادران مخلوط نموده و سپس استفاده کرد.

استفاده از ليموترش به تنهايي يا همراه با گلاب با سفيده تخم مرغ ماسک خوبي در از بين بردن و بيرون کشيدن دانه هاي سرسياه پوست مي باشد و پس از استفاده از اين ماسک بايد پوست را با آب نيمه گرم شست و شو داد. جو دو سر را بپزيد و با بادام کوبيده مخلوط کنيد تا به شکل خمير درآيد. اين خمير را به مدت 15 دقيقه بر روي پوست خود قرار دهيد. اين ماسک در از بين بردن دانه هاي سرسياه پوست بسيار موثر مي باشد. عسل، افزون بر تقويت پوست و شفابخشي، پاک کننده خوبي است، يک قاشق غذاخوري عسل را بر روي حرارت ملايم، رقيق سازيد و بر روي دانه هاي سرسياه پوست بماليد و اثر آن به وضوح ملاحظه نماييد

 

ماسک هندوانه از بین رفتن لکه های پوست

 

آب هندوانه را گرفته و سپس روی پوست برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید.
سپس آن را با آب سرد بشویید.
این ماسک باعث می شود تا لکه های پوستی از بین رفته و کم رنگ تر شود.




تاریخ: دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

کدام چربی مناسب است؟

 

توصیه ی اساسی این است که دریافت چربی کمتر از 30 درصد کالری روزانه باشد و فقط کمتر از 7 درصد رژیم غذایی از چربی اشباع ‌شده تامین گردد.

 

 

امروزه شاهد نظرات متفاوت و گاه متضاد در باره ی نوع چربی مناسب برای حفظ سلامتی هستیم.

عده ‌ای به‌ دلیل این که چربی حیوانی به دست آمده از دنبه ی آب شده و یا از کره ی آب کرده را طبیعی می ‌دانند، اظهار می‌ دارند که مصرف این نوع چربی برای سلامتی از انواع گیاهی بهتر است. دلیل آن ها نیز عملیات فرایندی است که بر روی دانه‌ های گیاهی به هنگام روغن ‌کشی انجام می ‌شود. دلیل دیگری که گاه شنیده می ‌شود، چسبنده بودن قطرات روغن گیاهی سرخ‌ کردنی به هنگام استفاده است.

مدعیان ناسالم بودن روغن‌ های گیاهی مخصوص سرخ کردنی معتقدند به علت این که قطرات روغن دنبه هنگام سرخ کردن به سطح گاز نمی ‌چسبد، پس نشانگر سالم‌ تر بودن این نوع چربی است.

از طرف دیگر، متخصصان تغذیه نیز اعتقاد دارند که مصرف چربی گیاهی برای حفظ سلامت افراد مناسب تر است. دلیل عمده آنان نیز وجود کلسترول و اسیدهای چرب اشباع در روغن حیوانی است که موجب رسوب چربی در رگ ‌ها و نیز سخت تر کردن دیواره رگ ها شده و منجر به بیماری تصلب شرائین و در نهایت پرفشاری خون و بیماری ‌های قلبی عروقی می‌ گردد. این در حالی است که در روغن‌ های گیاهی علاوه بر اسیدهای چرب غیر‌اشباع امگا-6 و امگا-3، ضمنا مقادیر مناسبی آنتی ‌اکسیدان‌ های طبیعی از قبیل ویتامین E وجود دارد که خود به حفظ تندرستی مصرف‌ کنندگان کمک می ‌کند.

بنابراین، در این مطلب به طور مختصر به ساختمان روغن ‌ها می ‌پردازیم تا ضمن ارائه اطلاعاتی در این زمینه، به تفاوت‌ های چربی‌ ها بیشتر بپردازیم.

از ترکیب یک الکل سه ظرفیتی به‌ نام گلیسرول یا گلیسرین با یک تا سه اسید چرب، یک ملکول چربی حاصل می‌ شود. ملکول اسید چرب از تعدادی کربن و هیدروژن تشکیل می ‌گردد. اگر بین هر دو کربن در این ملکول تنها یک الکترون به اشتراک گذاشته شود، به آن پیوند معمولی گفته می‌ شود؛ در حالی که اگر بین دو کربن دو الکترون به اشتراک گذاشته شود به آن پیوند دوگانه اطلاق می ‌گردد. به این ترتیب به حالت اول، یعنی وقتی که بین اتم‌ های کربن موجود در زنجیر اسید چرب هیچ پیوند دوگانه ‌ای وجود نداشته باشد، اسید چرب اشباع ‌شده یا SFA گفته می ‌شود.

توصیه اساسی این است که دریافت چربی کمتر از 30 درصد کالری روزانه باشد و فقط کمتر از 7 درصد رژیم غذایی از چربی اشباع ‌شده تامین گردد و بقیه چربی حتما از نوع غیر اشباعی، به‌ ویژه انواع غیر ترانس و امگا3 باشد

 

اگر بین اتم‌ های کربن موجود در زنجیر اسید چرب، پیوند دو گانه‌ ای وجود داشته باشد، اسید چرب اشباع‌ نشده(Saturated Fatty Acid = SFA) نام می‌ گیرند.

بسته به این که این اسید‌های چرب دارای یک و یا چند پیوند دوگانه باشند،‌ نامگذاری آن ها متفاوت خواهد بود:

اگر تنها یک پیوند غیراشباع در ساختار اسید چرب وجود داشته باشد، به آن اسید چرب تک غیر اشباعی(Mono Unsaturated Fatty Acid = MUFA) گفته می‌ شود.

چنان چه بیش از یک پیوند دوگانه داشته باشد، به آن اسید چرب چند غیر اشباعی (Poly Unsaturated Fatty Acid = PUFA) می‌ گویند.

بسته به ساختمان اسید چرب و محل قرار گرفتن پیوندهای دو گانه در آن، ممکن است اسید چرب امگا3 و یا امگا 9 و غیره نامگذاری شود.

باید خاطر نشان کرد سه اسید چرب غیر‌اشباع به نام اولئیک، لینولئیک و لینولنیک برای بدن ضروری هستند؛ یعنی بدن قادر به ساخت آن ها نیست، ولی به آن ها نیاز دارد. همان گونه که ذکر شد، اسیدهای چرب ضروری فقط در روغن‌ های گیاهی به اندازه مناسب وجود دارند.

به طور کلی اگر اسیدهای چرب اشباع فراوان مصرف شوند، موجب بالا رفتن غیرطبیعی کلسترول در خون می ‌شوند. ضمنا اغلب اسیدهای چرب از جمله اسید لوریک، اسید میریستیک و اسید پالمتیک موجب افزایش چربی خون شده و ضایعات عروقی ایجاد می‌ کنند.

اسید میریستیک بیشترین قدرت ایجاد ضایعات عروقی را دارد و پس از آن نیز اسیدهای پالمتیک و لوریک این اثر را نشان می‌ دهند. اسید میریستیک اغلب در چربی کره و نارگیل و روغن هسته خرما دیده می ‌شود. اسید پالمتیک 60 درصد اسیدهای چرب اشباع شده دریافتی را تشکیل داده و ‌موجب بیشترین شیوع هیپرکلسترولمی ‌(بالا رفتن کلسترول خون) می ‌شود. این اسید چرب در اغلب چربی ‌های حیوانی وجود دارد.

جایگزینی اسیدهای چرب اشباع با اسیدهای چرب غیر اشباع با یک پیوند دوگانه (مثل اسید لینولئیک که یک اسید چرب 18 کربنه دارای یک پیوند دوگانه است) و همچنین افزایش دریافت میوه و سبزی موجب پیشگیری از بیماری‌ های قلبی عروقی می ‌گردد. بنابراین نوع اسید چرب موجود در غذای مصرفی به ‌شدت بر افزایش چربی و کلسترول خون و ایجاد بیماری‌ های قلبی عروقی اثر می ‌گذارد. افزایش دریافت اسید‌های چرب غیر اشباع به میزان 1 درصد، موجب کاهش کلسترول به اندازه 4/1 میلی ‌گرم در دسی ‌لیتر می ‌گردد. این اسیدهای چرب به طور وسیعی در روغن ‌های گیاهی، سس‌ های سالاد و مارگارین ‌ها وجود دارند.

سه اسید چرب غیر‌اشباع به نام اولئیک، لینولئیک و لینولنیک برای بدن ضروری هستند؛ یعنی بدن قادر به ساخت آن ها نیست، ولی به آن ها نیاز دارد

 

مطالعات نشان داده که رژیم مدیترانه‌ ای موجب کاهش عود بیماری ‌های مزمن عروقی به میزان 50 تا 70 درصد می ‌شود. این رژیم دارای مقادیر زیادی میوه‌، سبزیجات ریشه ‌ای(هویج ، شلغم ، سیب‌ زمینی ، پیاز ، تربچه) و سبزیجات برگ سبز، نان‌ ها و غلات، ماهی ، و غذاهای حاوی مقادیر زیادی اسید لنیولئیک(روغن کتان و کانولا)، روغن ‌های گیاهی از قبیل کانولا و مغز دانه‌ هایی مثل گردو می ‌باشد.

فرایند هیدروژناسیون که برای سفت کردن روغن و مارگارین در صنعت به طور گسترده ‌ای استفاده می‌ شود، موجب ایجاد اسید  چرب خطرناکی به نام ترانس می ‌شود. گرچه مقداری اسید ترانس در غذاهای حیوانی(گوشت گاو، کره، چربی شیر) نیز وجود دارد، اما میزان اسید‌های چرب اشباع نشده ترانس موجود در چربی ‌های طبیعی کم است.

مصرف اسیدهای چرب ترانس موجب بالا رفتن کلسترول می ‌شود. این اسیدها از نظر بیولوژیکی شبیه اسید چرب اشباع شده عمل کرده و ضمنا قدرت اکسید شوندگی بالای آن ها، امکان فساد بیشتری را فراهم می ‌کند که در نتیجه برای سلامتی مفید نیستند. توصیه می‌ شود که بیشتر از 2 درصد مقدار کل انرژی رژیم غذایی توسط اسید‌های چرب ترانس تامین نشود. از مصرف کره‌های گیاهی جامد که با روش ‌های قدیمی تولید می ‌شوند، باید پرهیز شود.

 

مقدار چربی رژیم غذایی

چاقی با مقدار چربی دریافتی ارتباط داشته و بر روی بسیاری از عوامل خطر بیماری‌ های قلبی عروقی و از جمله آترواسکلروز، تاثیر می ‌گذارد. وقتی چربی رژیم غذایی کاهش می ‌یابد، سطح تری‌ گلیسرید و کلسترول نیز تحت تاثیر قرار می‌ گیرد. البته رژیم بسیار کم چرب که کمتر از 20 درصد انرژی کل را از چربی تامین کند نیز نمی‌ تواند سطح کلسترول خون را به طور چشمگیری کاهش دهد. بنابراین، توصیه اساسی این است که دریافت چربی کمتر از 30 درصد کالری روزانه باشد و فقط کمتر از 7 درصد رژیم غذایی از چربی اشباع ‌شده تامین گردد و بقیه چربی حتما از نوع غیر اشباعی، به‌ ویژه انواع غیر ترانس و امگا3 باشد




تاریخ: دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

روغن کنجد نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد

کارشناس تغذیه دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه «روغن کنجد خواص درمانی قابل توجهی داشته و غنی از موادی است که از سرطان جلوگیری می‌کند»، گفت:«دریافت بیشتر از نیاز این روغن منجر به ذخیره چربی در بدن شده و امکان ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش می‌دهد.»

فرزانه صادقی قطب آبادی در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت:«روغن‌ها و چربی‌ها به عنوان ماده مغذی تامین کننده انر‍ژی هستند و هرگرم چربی یا روغن  حدود ۹ کیلو کالری انرژی تولید می‌کند. چربی‌ها در مقایسه با دیگر درشت مغذی‌ها (کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها) دارای انرژی بیشتری بوده ( حدود دو برابر ) و به عنوان یک منبع مهم تامین انرژی روزانه محسوب می‌شوند و نقش حیاتی در غشای سلولی ایفا می‌کنند.»

وی افزود:«انواع روغن های خوراکی مایع برای پخت غذا عبارتند از روغن‌های زیتون، کنجد، کلزا، ذرت، آفتابگردان و سویا، که روغن زیتون و کنجد از لحاظ کیفی و کمی برای پخت و پز مناسب است.»

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد:« از نظر طب قدیم ایران، کنجد گرم و بسیار مغذی است و معمولا در ایران کنجد به صورت دانه، بیشتر مصرف دارد  که روی غذا یا به صورت دسر کاربرد داشته و طعم مطبوع و خوشمزه به بیشتر غذاها و شیرینی های ایرانی می‌بخشد.کنجد منبع غذایی بسیار با ارزشی است که حاوی بسیاری از املاح از جمله منگنز، مس، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر و روی است و ویتامین‌های آن عمدتا ویتامین B1 و ویتامینE است، فیبرهای غذایی موجود در آن نیز منبع ارزشمندی برای سیستم گوارشی بدن به شمار می‌رود.»

وی تاکید کرد:«روغن کنجد به سبب طعم خوب دانه آن برای بسیاری از مردم پسندیده است، همچنین خواص درمانی قابل توجهی داشته و غنی از موادی است که از سرطان جلوگیری می‌کند،۸۰ درصد از اسیدهای چرب آن اسیدهای چرب اشباع نشده اسید اولئیک و لینولئیک بوده که تقریبا به مقدار مساوی است و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده نیز دارد ( مانند اسید پالمتیک و اسید آراشیدیک ).دارا بودن همین اسیدهای چرب اشباع نشده به همرا  املاح موجود در آن باعث می‌شود کلسترول خون را کاهش دهد.»

فرزانه صادقی قطب آبادی یادآور شد:« وجود مواد ضداکسیداسیونی طبیعی در روغن کنجد سبب پایداری زیاد این روغن در مقابل فساد ناشی از اکسیداسیون می‌شود. علاوه بر اینکه روغن مناسبی برای پخت و پز است به عنوان روغن سالاد طبیعی نیز کاربرد دارد. ضمن اینکه روغن کنجد برای افراد مبتلا به فشارخون و کلسترول بالا نیز یک روغن مجاز به حساب می‌آید.»

وی  یادآور شد:« یکی از مزیت های روغن کنجد این است که می توان برای سرخ کردن سطحی (کوتاه مدت و با شعله کم) از آن استفاده نمود زیرا  حرارت دادن زیاد باعث می‌شود، روغن کنجد خواص خود را از دست دهد.نکته مهم در مصرف روغن کنجد این است که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد زیرا از نظر تولید انرژی در بدن هر گرم از روغن معادل هم هستند و دریافت بیشتر از نیاز منجر به ذخیره چربی در بدن و امکان ابتلا به بسیاری  از بیماری ها را افزایش می‌دهد.»

این کارشناس تغذیه گفت:«طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت روغن و چربی می‌تواند حداقل ۱۵درصد و حداکثر ۳۰ درصد از نیاز انرژی روزانه هر فرد را تامین کند،همچنین اسیدهای چرب اشباع حداقل ۷ درصد و حداکثر ۱۰ درصد از نیاز انرژی روزانه، اسیدهای چرب تک غیر اشباعی (MUFA) کمتر از ۱۵-۲۰درصد از انرژی روزانه و اسیدهای چرب چند غیر اشباعی PUFA)) 6-11 درصد از انرژی روزانه ، اسیدهای چرب ترانس حداکثر ۲ درصد از کل انرژی دریافتی رژیم غذایی روزانه را تامین کنند.»

وی ادمه داد:« به عنوان مثال اگر میزان متوسط کالری دریافتی روزانه ۲۳۶۰ کالری باشد حداکثر ۳۰ درصد آن یعنی حدود ۷۸ گرم چربی و روغن بصورت مرئی و نامرئی می‌تواند روزانه مورد مصرف قرار گیرد. بخشی از این چربی بصورت روغن مایع و جامد و بخشی از آن بصورت چربی همراه مواد غذایی مثل گوشت، شیر، تخم‌مرغ، بستنی و غیره به بدن می‌رسد.»

فرزانه صادقی قطب آبادی خاطر نشان کرد:« از جمله نکات بهداشتی که باید در نگهداری و مصرف کلیه روغن‌ها و به ویژه روغن کنجد رعایت شود این است که آنها را دور از رطوبت و نورمستقیم خورشید نگهداری کرده و در جای خنک قرارداد، همچنین بایستی در ظرف درب بسته نگهداری شود و پس از هر بار مصرف درب ظرف محکم بسته شود.روغن مصرفی باید در ظروفی با درب محکم و سالم و به دور از گرمای اجاق گاز نگهداری شود وهرگز نباید قاشق آغشته به رطوبت و موادغذایی را داخل ظرف روغن فرو برد و یا اینکه روغنی که یکبار مصرف شده است را مجددا به ظرف روغن برگرداند.تنها مورد منع مصرف روغن کنجد در برخی از افراد است که با مصرف آن دچار حساسیت می شوند.»




تاریخ: دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 46
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 81
بازدید ماه : 1229
بازدید کل : 18679
تعداد مطالب : 152
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->