زندگی خوب
افزايش آگاهي براي زندگي شاد و سالم

 

 

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: " شام را ترک نکنید هر چند خوردن دانه خرمای خشکیده‌‌ ای باشد‌. من بر امتم بیم دارم که با ترک خوردن شام پیری و شکستگی به سراغ ‌شان آ‌ید؛ چرا که خوردن شام مایه ی نیرومندی پیر و جوان است."

 

 

چگونه بخوریم؟

  

- دو وعده غذا در شبانه ‌روز

در آ‌یات و روایات اسلامی برای تداوم سلامت و شادابی انسان، خوردن دو وعده غذا در صبح و شام توصیه شده است. اهل بهشت نیز که در دارالسلام جاوید هستند در همین دو وعده‌ غذا می‌ خورند.

 

در سوره مریم آ‌یه 62 آ‌مده است:

" برای بهشتیان روزی ‌شان در بامداد و شامگاه است."

 

امام صادق (ع) می ‌فرمایند: "مومن را بایسته است که تا غذا نخورد‌، از خانه بیرون نرود؛ چراکه این کار به او استواری بیشتری می ‌دهد."

غذای داغ نخورید و در صورت خوردن غذای داغ، پس از آ‌ن آ‌ب سرد ننوشید

 

پیامبر اکرم (ص) نیز می فرمایند:

" شام را ترک نکنید هر چند خوردن دانه خرمای خشکیده‌‌ ای باشد‌. من بر امتم بیم دارم که با ترک خوردن شام پیری و شکستگی به سراغ‌ شان آ‌ید؛ چرا که خوردن شام مایه ی نیرومندی پیر و جوان است."

 

 

البته در این جا لازم به ذکر است که متخصصان تغذیه توصیه می ‌کنند که وعده شام دیرهنگام خورده نشده و در ابتدای شب میل شود و در عین حال میان وعده‌ ها را نباید فراموش کرد؛ در ضمن از دیدگاه علم تغذیه، کودکان و نوجوانان و زنان باردار و شیرده و سالمندان بهتر است 3 وعده ی اصلی داشته باشد.

 

- غذا خوردن را با میوه آ‌غاز کنید

 خداوند در سوره طور آ‌یه 22خوردن میوه را بر گوشت مقدم داشته است:

" و بر بهشتیان از هر نوع میوه و گوشت که مایل باشند بیفزاییم. "

خوردن میوه قبل از وعده های غذایی فوایدی دارد. میوه حاوی مواد قندی ساده و منبع انرژی مناسبی برای تمام سلول‌ های بدن است که به سرعت جذب شده و موجب برطرف شدن عوارض گرسنگی و عدم نیاز بدن به مواد قندی دیگر می‌ شود.

از جمله سلول‌ هایی که به سرعت از این مواد قندی میوه استفاده می ‌کنند‌، سلول ‌های دیواره معده و پرز‌های روده‌ ها است که پس از دریافت آ‌ن، آ‌مادگی دارند تا وظیفه ی خود را در جذب سایر مواد غذایی مفید به نحو احسن انجام دهند.

 

- نوشیدن آ‌ب

حضرت امام رضا (ع) می ‌فرمایند:

" هر کس بخواهد معده ‌اش او را آ‌زار و اذیتی نرساند، بایستی بین غذایش آ‌ب نیاشامد تا آ‌ن که از غذا فارغ شود‌. کسی که در بین غذا آ‌ب بیاشامد بد‌نش مر‌طوب و معده ‌اش ضعیف می ‌شود و رگ‌ ها نیرو و انرژ‌ی خود را جذب نمی‌ کنند."

در آ‌غاز روز و آ‌غاز شب غذا بخورید و نیز صبحانه و شام را ترک نکنید

 

همچنین می ‌فر‌مایند: "نوشیدن آ‌ب سرد بعد از غذای داغ باعث خرابی دندان می ‌شود."

 

 

- غذا خوردن را طولانی کنید

بعضی از افراد که اشتغالات زیادی دارند به تصور خود با سریع خوردن غذا وقت گران بهای خود را از دست نداده‌ اند؛ در صورتی که با این کار علاوه بر ضربه‌ ای که به سلامتی خود زده ‌اند‌، از عمر طولانی خود نیز کاسته ‌اند.

 

امام صادق (ع) در این رابطه می ‌فر‌مایند:

"غذا خوردن را طولانی کنید(آ‌هسته آ‌هسته و خوب بجوید) زیرا لحظات آ‌ن جزء عمر شما به حساب نمی ‌آ‌ید."

 

 

آ‌داب تغذیه

 

در علم تغذیه، اصلاح رفتار خوردن بخش مهمی از تغذیه ی مناسب را تشکیل می‌ دهد. این موضوع شباهت زیادی به آ‌داب غذا خوردن در دستورات دینی دارد. در پایان، برخی از این آ‌موزه‌ ها که بر گرفته از سخنان پیشوایان دینی است، بیان می ‌شود:

* قبل از غذا و پس از آ‌ن دست‌ های ‌تان را بشویید.

* خوردن غذا را با نام خدا شروع و پس از آ‌ن خدا را شکر کنید.

* لقمه را کوچک بر دارید(قاشق خود را از غذا پر نکنید.)

* پس از خوردن غذا دندان‌ های ‌تان را مسواک بزنید و یا با خلال تمیز کنید.

* در آ‌غاز روز و آ‌غاز شب غذا بخورید و نیز صبحانه و شام را ترک نکنید.

* در خوردن گوشت زیاده ‌روی نکنید.

* غذای داغ نخورید و در صورت خوردن غذای داغ، پس از آ‌ن آ‌ب سرد ننوشید.

* در حال راه رفتن غذا نخورید، مگر آ‌ن که مجبور باشید.

* آ‌ب را یک جرعه نخورید، بلکه در سه جرعه بنوشید.

* پس از نوشیدن آ‌ب‌، از امام حسین (ع) یاد کنید.

* پس از خوردن غذا ظرف خود را بشویید.

* قبل از خوردن میوه آ‌ن را خوب بشویید.

* وقتی با دیگران غذا می ‌خورید، به صورت آ‌ن ها نگاه نکنید و از غذای جلوی خود بخورید.

* از میهمانی دادن(ساده و بدون تشریفات) استقبال کنید و در حد امکان دعوت به میهمانی را بپذیرید.

* سعی کنید همه اعضای خانواده با هم غذا بخورند.

* در اعیاد مذهبی مانند روز جمعه با تهیه خوراکی‌ های متنوع اعضای خانواده را شاد کنید.

* در تهیه غذا به میل اعضای خانواده بیشتر اهمیت دهید تا میل خودتان.

 




تاریخ: دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 

آلرژی به لبنیات

 

آلرژی به لبنیات و یا آلرژی به  شیر، به علت عکس العمل های حساسیتی بدن به یک سری از ترکیبات در شیر است.

 

 

سه عامل عمده در ایجاد واکنش های آلرژیکی عبارت هستند از: کازئین، پروتئین وی و قند موجود در شیر.

کازئین و وی که از پروتئین های شیر هستند، بیشتر ایجاد آلرژی حقیقی می کنند و قند شیر بیشتر باعث ایجاد عدم تحمل شیر در بالغین و یک سری از کودکانی می شود که به علت فقدان یا کمبود آنزیمی به نام لاکتاز است؛ این آنزیم تجزیه کننده ی قند موجود در شیر به نام لاکتوز است.

 

علائم

 

دامنه ی این علائم وسیع و متفاوت می باشد. در آلرژی، کهیر، اگزما، گرفتگی مزمن و اسهال از علائم شایع می باشد.

در عدم تحمل لاکتوز مانند سایر عدم تحمل ها، علائم گوارشی از جمله نفخ، اسهال و دل پیچه بسیار شایع است.

در درمان عدم تحمل می توان از شیرهای بدون لاکتوز استفاده کرد. در طی تهیه ی این نوع شیر، از آنزیم تجزیه کننده ی لاکتوز استفاده می شود و قند شیر به گلوکز و گالاکتوز تجزیه شده، که هر دو راحت تر هضم می شوند.

همان طور که می دانیم پنیر، کره، ماست، خامه، کفیر ، خامه ترش و بستنی مواد غذایی ای هستند که پایه ی اصلی آن ها شیر است. همچنین شیر در یک سری مواد غذایی فرایند شده از جمله شیر کاکائو، سُس سالاد، کیک و کلوچه و مواد غذایی با طعم پنیر و.... به کار می رود. در صورتی که به مواد لبنی آلرژی داریم، از این مواد بنا به میزان حساسیت مان نباید استفاده کنیم. البته شدت عوارض بسته به هر فرد متفاوت است. ممکن است فردی فقط به تعدادی از مواد فوق آلرژی نشان دهد و فرد دیگر به همه ی آن ها.

در صورتی که به مواد لبنی آلرژی داریم، از این مواد بنا به میزان حساسیت مان نباید استفاده کنیم. البته شدت عوارض بسته به هر فرد متفاوت است

 

در این افراد در هنگام تهیه ی مواد غذایی حتما باید به شیر استفاده شده در آن ها توجه کرد، مثلا در مورد نان یا شیرینی باید سوال شود از چه شیری در تهیه ی آن استفاده شده است. در برخی کارخانه ها و فروشگاه ها در تهیه ی مواد غذایی به جای شیر گاو، از شیر سویا استفاده می شود. معمولا شیر سویا در افرادی که به لبنیات آلرژی دارند قابل تحمل است.

 

 

نگرانی های شایع برای تامین مواد مغذی موجود در لبنیات

 

نگرانی شایع در این افراد چگونگی تامین مواد مغذی است که لبنیات منبع اصلی تامین کننده ی آن ها در بدن است و مهم ترین آن ها کلسیم است.

 

کلسیم

با توجه به حضور ضروری کلسیم در استخوان سازی برای تامین کلسیم دو راه وجود دارد؛

 

راه اول این است که به میزان کافی از جایگزین هایی مانند شیر سویا یا مواد غذایی ای که با کلسیم غنی شده اند، از جمله یک سری از نوشیدنی ها، کلسیم مورد نیاز را به بدن برسانیم و راه دیگر استفاده از مکمل های کلسیم است.

 

ویتامین D

 

از جمله مواد مغذی دیگر موجود در شیر ویتامین D است که برای جذب روده ای  کلسیم خورده شده لازم است تا از بروز ریکتز و نرمی استخوان جلوگیری شود.

در این افراد 10 تا 15 دقیقه تابش مستقیم نور خورشید از کمبود این ویتامین جلوگیری می کند، البته خوردن تخم مرغ، ماهی و مواد غذایی ای که با ویتامین د غنی شده اند هم بسیار مفید است.

در درمان عدم تحمل می توان از شیرهای بدون لاکتوز استفاده کرد. در طی تهیه ی این نوع شیر، از آنزیم تجزیه کننده ی لاکتوز استفاده می شود و قند شیر به گلوکز و گالاکتوز تجزیه شده، که هر دو راحت تر هضم می شوند

 

ویتامین B2

ماده مغذی مهم دیگر، ویتامین ب 2 یا ریبوفلاوین است که در شیر فراوان است این ماده در سوخت و ساز مواد غذایی در بدن و تامین انرژی ضروری است. البته نگرانی برای کمبود این ماده مغذی وجود ندارد، چرا که در غلات، سبزیجات برگی شکل و گوشت این ماده وجود دارد و به راحتی نیاز ما تامین می شود.

 

فسفر

ماده ی مغذی مهم دیگر فسفر است که برای تنظیم عملکرد بدن و ساختمان استخوان و دندان بسیار ضروری است. فسفر مورد نیاز را نیز می توان به راحتی با خوردن محصولات حیوانی مانند گوشت و حبوبات در اختیار بدن مان قرار دهیم.

پس جای نگرانی نیست، فقط از تحریک آلرژی مان جلوگیری کنیم و با مصرف جایگزین ها مواد مورد نیاز را دریافت کنیم

 




تاریخ: دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

مراقب حشره‌کش‌ها باشید

 

تابستان فصلی است که گرمای طاقت‌فرسای آن اگرچه برای انسان‌ها قابل تحمل نیست، اما بسیاری از حشرات موذی گرماپسند از این فصل لذت می‌برند و در خانه‌های ما جا خوش می‌کنند. اما مراقب باشید تا حشره‌کش‌ها شما را مسموم و روانه بیمارستان نکنند.

دکتر عباس آقا بیک لویی ، متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران می گوید :

 

سوسک از حشرات آلوده‌ای است که در فصل تابستان ، بسیاری را درگیر خود می‌کند و اغلب افراد دست به دامن انواع و اقسام حشره‌کش‌های پودری و مایع می‌شوند، ولی این را هم نباید فراموش کرد که مصرف بیش از حد مجاز این حشره‌کش‌ها می‌تواند برای افراد مشکل‌آفرین باشد و حتی آنها را راهی بیمارستان کند.
 

حشره‌کش‌ها به سه دسته قوی، متوسط و ضعیف تقسیم می شوند. اغلب در منازل از حشره‌کش‌های ضعیف استفاده می‌شود و نور آفتاب باعث می‌شود آنها خاصیت خود را از دست بدهند.

اثر و علائم مسمومیت با حشره‌کش‌های خانگی (ضعیف)‌ تقریبا با سایر حشره‌کش‌های قوی، شبیه به هم هستند با این تفاوت که علایم خفیف‌تری را به همراه دارد.
 

علایم مسمومیت با حشره‌کش‌ها به دلیل تحریک‌ گیرنده‌هایی تحت عنوان «موسکارینی»، ابتدا به صورت سرماخوردگی در فرد بروز می‌کند، طوری که ممکن است آبریزش بینی، اشک ریزش و آبریزش از دهان، تعریق پوستی و تنگی مردمک چشم را به همراه داشته باشد و چنانچه این مسمومیت شدت بیشتری داشته باشد و مقدار زیادی سم وارد بدن شود و ریه‌ها را درگیر کند، مجاری تنفسی دچار تنگی شده و ترشحات در این مجاری افزایش می‌یابند و بیمار دچار مشکلات تنفسی و حتی مرگ می‌شود.

 

چه هنگام مسمومیت رخ می‌دهد؟

هنگامی که اسپری حشره‌کش به مقدار زیاد در هوا پاشیده شود و یا مستقیما به سمت فرد زده شود، احتمال بروز مسمومیت بالا می‌رود.

گاهی حشره‌کش‌ها در اسپری کردن دچار اشکال می‌شوند و به هنگام فشار دادن آنها، به جای این که حشره‌کش روی هوا پاشیده شود، به صورت مایع از جداره حشره‌کش حرکت کرده و با دست فرد تماس پیدا می‌کند که در این مواقع به دلیل قدرت نفوذی بالای حشره‌کش‌ها از ناحیه پوست، سریعا جذب شده و مسمومیت را ایجاد می‌کند.

 

گفتنی است حشره‌‌کش‌هایی که اسپری می‌شوند از نوع «کاربامات»‌اند که چنانچه از راه تنفسی یا پوست و یا اتفاقی خورده شوند، با آنزیم «استیل کولین استراز» بدن متصل شده و آن را مهار می‌کند که خوشبختانه علایم خونی مغزی نداشته و حداکثر تا 6 ساعت بدن را درگیر می‌کنند. ولی حشره‌کش‌های پودری، از نوع سموم با اثر قوی و متوسط هستند و می‌توانند مسمومیت‌های جدی‌تری را ایجاد کنند، چراکه هم دارای اثرات خونی مغزی هستند و هم نسبت به حشره‌کش‌های کارباماتی، طول مدت علایم بیشتر است و اگر سریعا به بیمار رسیدگی نشود، آنزیم بدن را تخریب و علایم شدید و طولانی مدت ایجاد می‌کند.

نحوه صحیح استفاده از حشره‌کش‌ها

اگر قرار است برای خلاصی از شر حشرات موذی، از حشره‌کش استفاده کرد، باید سعی شود هنگام اسپری کردن، میوه و غذاها را از محیط دور کرد و یا روی آنها را پوشاند. باید به اندازه 3 تا 4 پاف اسپری کرد و تا 10 دقیقه، کسی وارد اتاق نشود.
 

زنان باردار، کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض مسمومیت ناشی از تماس با حشره‌کش‌های شیمیایی قرار دارند و به این افراد توصیه می‌شود موقع استفاده از حشره‌کش محل را ترک کنند

 

درمان

 

اگر آلودگی از طریق تنفس روی دهد، باید بلافاصله فرد را به فضای آزاد برد تا اکسیژن دریافت کند و اگر فردی از طریق مخاط چشم آلوده شده باشد، حتما بایستی مخاط چشم خود را با آب معمولی به مدت 5 تا 6 دقیقه شستشو دهد. اگر راه تماس با حشره‌کش از طریق پوست بوده است، باید بلافاصله با مقادیر فراوان آب و صابون، پوست را شستشو داد و چنانچه علایم خفیف بیمار(در حد سرماخوردگی)‌ طولانی شود و خس‌خس سینه و تنگی نفسش بیشتر شود، مراجعه به اولین مرکز درمانی، بهترین راهکار است.

 

تماس با حشره‌کش‌ها موجب ابتلا به بیماری‌هایی می‌شود

دکتر معصومه احمدی‌زاده ، مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان می کند:

"استفاده از سموم و حشره‌کش‌های شیمیایی در فضای بسته و بدون تهویه مناسب و تماس مستقیم این مواد با پوست بدن، موجب مسمومیت و ابتلا به بیماری در درازمدت می‌شود.

استفاده از حشره‌کش‌ها در فضای بسته منزل خطرناک است و توصیه می‌شود پیش از استفاده از این مواد، در و پنجره‌ها را کاملا باز کرد و پس از استفاده نیز مدتی محل را ترک کرد.

تماس مستقیم با سموم شیمیایی و حشره‌کش‌ها، موجب عوارض حاد و مزمن شده و در درازمدت فرد را به بیماری‌هایی مانند نارسایی کبد و کلیه، بیماری‌های قلبی و عروقی و مشکلات تنفسی مبتلا می‌کند.

در صورت تماس مکرر با سموم و حشره‌کش‌ها، مواد مضر به تدریج در بدن تجمع یافته و عوارض جبران‌ناپذیر آن به مرور زمان ظاهر می‌شود.

اسهال و استفراغ، افزایش ترشحات بینی و چشم، تعریق زیاد، افزایش ترشحات مجاری تنفسی و دل‌درد از جمله علایم ابتلا به مسمومیت‌های ناشی از تماس مستقیم با حشره‌کش است.

زنان باردار، کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض مسمومیت ناشی از تماس با حشره‌کش‌های شیمیایی قرار دارند و به این افراد توصیه می‌شود موقع استفاده از حشره‌کش محل را ترک کنند.

همچنین حشره‌کش‌ها به سرعت در چربی روی سطح پوست بدن حل و جذب پوست می گردند و موجب ابتلا به بیماری‌های پوستی در فرد می‌شوند."




تاریخ: دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 

چرا خیس عرق می‌شویم؟‌

 

تعریق بیش از حد ، حتی در هنگام استراحت، یک عارضه پزشکی است که هیپرهیدروز نامیده می‌شود. این عارضه به دلیل فعالیت بیش از حد غدد عرقی رخ می‌دهد، که بدون دلیل حتی هنگامی که بدن خنک است، عرق تولید می‌کنند.
 

 

آیا تا به حال عرق از سر و صورت و دست تان چکیده است؟ در برخی افراد کف دست و سایر اعضای بدن به قدری عرق می‌کند که تمام وسایل اطراف خود را خیس می‌کنند. این افراد اغلب در محل کار خود با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند و حتی شرایط به وجود آمده برای آنها سخت و دشوار می‌شود.

 

تعریق زیاد بدن به دو صورت منطقه‌ای و کل بدن است. اکثر افراد با نوع منطقه‌ای تعریق، مواجه هستند که طی آن کف دست، پا و زیر بغل خیلی عرق می کند.
 

صاحبان مشاغل نقاشی، برق کاری، مهندسی و آنهایی که با قلم و کاغذ سر و کار دارند، مستعد عرق کف دست هستند. عرق کف دست و پا می‌تواند با عرق زیر بغل همراه باشد، ولی در بسیاری از موارد عرق زیر بغل به تنهایی نیز دیده می‌شود که اغلب ارثی و ژنتیک است.

 

علل تعریق زیاد

به گفته محققان، مرکز تنظیم حرارت بدن در هر شخصی نسبت به دیگری متفاوت است، به همین دلیل در صورت افزایش درجه حرارت خون، هیپوتالاموس با گشاد کردن عروق و نیز تعریق، موجب خنک شدن بدن می‌شود، اما در شرایط خاصی مانند بیماری‌های عفونی و تب‌دار، تمرینات ورزشی شدید، هوای گرم و مرطوب، پرکاری غده تیروئید، آکرومگالی، دیابت، لنفوم، بارداری و یائسگی، بدن دچار تعریق بیش از حد می‌شود.

تعریق زیاد کل بدن به دلیل بیماری است و در صورت بروز عرق در کل بدن، باید علت بیماری را جستجو و درمان را شروع کرد تا از شدت تعریق کاسته شود.

مهم‌ترین دلایل تعریق زیاد کل بدن ناشی از بیماری‌های آکرومگالی، دیابت و سرطان غدد لنفاوی است. در صورت بروز چنین مشکلاتی، اولین کار، مراجعه به متخصص پوست و مو و شناخت بیماری است.

بهترین روش درمان تعریق زیاد، تزریق آمپول بوتاکس توسط پزشک متخصص است

 

 

تعریق زیاد ناشی از هیجانات روحی، به طور معمول به کف دست و پا و زیربغل محدود می‌شود و ممکن است در هوای گرم تشدید شود.

 

طبق بررسی‌های انجام شده بیماران مبتلا به تعریق زیاد کف دست و پا ممکن است مبتلا به تعریق زیاد زیربغل هم باشند، ولی فقط 25 درصد مبتلایان به تعریق زیاد زیربغل، دچار تعریق بیش از حد کف دست و پا هستند.

کم‌عرقی نیز ناشی از بیماری خشکی پوست و سرطان‌های پوست است که حتما باید تحت نظر پزشک متخصص مداوا شود. با مرطوب نگه داشتن پوست پس از هر بار شستشو می‌توان از عوارض ناشی از کم‌عرقی کاست.

 

راه‌‌های تعدیل عرق‌ کردن

* یکی از راه‌های تعدیل عرق کردن، استفاده از محلول‌های «آلومینیوم کلراید» است که با استعمال آن می‌توان تا حد زیادی از تعریق کاست. می توانید از اسپری‌های ضدعرق قوی که حاوی 10 تا 15 درصد هگزاهیدرات کلرید آلومینیوم هستند، استفاده کنید.

 

* داروهای ضدکولینرژیک می‌‌توانند به کاهش تحریک غدد عرق کمک کنند. داروهای مسدودکننده گیرنده بتا یا بنزودیازپین‌ها ممکن است به کاهش تعریق ناشی از استرس کمک کنند.
 

* عملی به نام یونوتوفورزیس (ionotophoresis) با استفاده از جریان الکتریسیته به طور موقت کار غدد عرق را متوقف می‌کند. در روش‌ درمانی یونتوفورزیس، دارویی وجود ندارد و با تکنولوژی الکتریکی درمان لازم انجام می‌شود و دستگاه با یون‌هایی که در آب آزاد می‌کند، غدد عرقی را سرکوب می کند و به این ترتیب بیمار تا مدت‌ها از رطوبت ناشی از عرق زیاد در امان است.

* بهترین روش درمان تعریق زیاد بدن، تزریق آمپول بوتاکس است. این دارو در حال حاضر از طریق سیستم دارویی وارد کشور شده و معمولا بیمار با سه تا چهار مرتبه تزریق به هدف نهایی درمان دست می‌یابد.
نحوه حل کردن و نقاط تزریق این واکسن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تزریق آن توسط افراد غیرمتخصص، عواقب جبران‌ناپذیری از قبیل «فلج اعضا» را به همراه خواهد داشت.

 

* هشدار

- تعریق زیاد و تجمع ترشحات عرق زمینه‌ساز بروز حساسیت‌های پوستی، بیماری های قارچی و... می‌شود، بنابراین استفاده از مام ‌، دئودورانت، صابون، کرم و ژل‌های شستشو به طور مرتب در فصل گرما توصیه می‌شود.
 

- تزریق آمپول‌ بوتاکس باید توسط پزشکان متخصص انجام شود، زیرا با کم و زیاد شدن غلظت این دارو، ممکن است شخص برای همیشه قادر به تکان دادن دست یا پاهایش نشود.




تاریخ: دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 

نشانه ها و عوامل خطر فشار خون بالا

 

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد به ویژه در سنین میانسالی به آن مبتلا می شوند، فشار خون بالا است. فشار خون یکی از اجزای به هم پیوسته ی سندرم متابولیک است. افرادی که به فشار خون مبتلا هستند، امکان بروز سایر اختلالات از جمله بالا بودن چربی خون، مقاومت به انسولین و دیابت و نیز چاقی شکمی در آنان بیشتر است.

 

شیوع فشار خون بالا در افراد چاق بیشتر است و بدون شک اضافه وزن با فشار خون بالا مرتبط است. لذا افرادی که به چاقی یا اضافه وزن مبتلا هستند، می بایست بیش از افراد لاغر مراقب فشار خون خود باشند. بسیاری از افراد چاق، فشار خون خود را کنترل نمی کنند و شاید زمانی متوجه فشار خون بالای خود شوند که به دستگاه قلب و عروق و بدن آنها آسیب هایی وارد شده باشد.

 

یکی از خطرناک ترین جنبه های فشار خون بالا آن است که از وجود آن بی اطلاع باشید. عموما علایمی از فشار خون بالا وجود دارند که معمولا متوجه آنها نمی شوید. نزدیک به یک سوم افراد مبتلا به فشار خون بالا از وجود آن اطلاعی ندارند.

تنها راه تشخیص به موقع فشار خون بالا آن است که طبق یک برنامه منظم، فشار خون خود را هر چند وقت یک بار اندازه گیری کنید، به ویژه اگر خانواده و فامیل نزدیک شما مبتلا به فشار خون بالا باشند.
 

ممکن است بپرسید که میزان فشار خون طبیعی و بالا چقدر است؟ میزان فشار خون طبیعی در یک فرد بالغ در حالت استراحت در حدود 120 بر روی 80 است و فشار خون مساوی یا بالای 140 بر روی 90 به عنوان فشارخون بالا به حساب می آید، و فاصله بین این دو مقدار را مرحله مرزی (قبل از پرفشاری خون ) می نامند.

 

نشانه های فشار خون بالا


اگر فشار خون تان بسیار افزایش یابد، ممکن است علایمی به شرح زیر در شما ظهور کنند:

- سردرد شدید

- احساس خستگی یا گیجی

- مشکلات بینایی

- درد قفسه سینه

- تنفس دشوار

- ضربان قلب نامنظم

- وجود خون در ادرار

- احساس تپش و ضربان هایی در قفسه سینه و گردن و گوش ها


علایم مذکور نشانگر افزایش بیش از حد و خطرناک فشار خون هستند. اگر شما هر یک از علایم مذکور را در خود مشاهده کردید، فورا به پزشک معالج مراجعه نمایید.

این علایم ممکن است نشانه وضعیت وخیمی از فشار خون بالا در شما باشند که منجر به حمله قلبی یا سکته گردند، پس باید آن ها را جدی بگیرید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

فراموش نکنید که اگر فشار خون بالا درمان نشود، ممکن است منجر به بروز بیماری های جدی ای از جمله سکته مغزی، بیماری قلبی، نارسایی کلیه و مشکلات بینایی شود

 

عوامل خطر فشار خون بالا

 

عوامل خطر بسیار زیادی برای فشار خون بالا وجود دارد . برخی از آنها را شما نمی توانید کنترل کنید، که از آن جمله به موارد ذیل می توان اشاره نمود:

* سن: خطر بروز فشار خون بالا با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد. در اوایل میانسالی، فشار خون بالا در مردان شایع است. در زنان نیز این بیماری بعد از یائسگی شایع می شود.


* نژاد: فشار خون بالا در سیاه پوستان شایع تر است و در آنها در سنین پایین تری از سفید پوستان بروز می یابد. عوارض جدی فشار خون بالا نیز مانند سکته و حمله قلبی در سیاه پوستان معمول تر است.


* سابقه خانوادگی: فشار خون بالا بیشتر در اعضای خانواده نمایان می شود.


دیگر عوامل خطر فشار خون بالا که قابل کنترل هستند، عبارتند از :

* چاقی یا اضافه وزن: هر چه شما بیشتر دچار اضافه وزن باشید، به خون بیشتری برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافت های بدن تان نیاز دارید و هنگامی که حجم خون گردشی در رگ های شما افزایش می یابد، فشار وارده بر دیواره های عروقی نیز زیاد می شود.


* عدم تحرک بدنی: افرادی که تحرک ندارند، ضربان قلب بیشتری دارند. هرچه ضربان قلب بیشتر باشد، در هر انقباض قلب سخت تر کار می کند و فشار قوی تری بر سرخرگ ها اعمال می نماید. کمبود فعالیت بدنی، خطر چاقی و اضافه وزن را نیز افزایش می دهد.


* استعمال دخانیات: استعمال دخانیات نه تنها بلافاصله پس از مصرف به صورت موقتی فشار خون را بالا می برد، بلکه مواد شیمیایی موجود در دخانیات، به سطوح دیواره شریانی (سرخرگی) آسیب وارد می کنند و منجر به باریک شدن شریان ها و افزایش فشار خون می شوند.


* نمک (سدیم) فراوان در غذاها: مصرف زیاد سدیم باعث نگهداری مایعات در بدن می شود که منجر به افزایش فشار خون می گردد.


* پتاسیم کم در غذاها: پتاسیم به حفظ تعادل سدیم در سلول های بدن کمک می کند. چنانچه پتاسیم کافی دریافت نکنید، سدیم بالایی در خون انباشته می شود.


* مصرف بسیار کم ویتامین د: مصرف کم ویتامین د در رژیم غذایی می تواند منتهی به فشار خون بالا شود. ویتامین د در تولید آنزیمی توسط کلیه که فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد، نقش دارد.


* مصرف الکل: نوشیدن الکل به صورت مداوم، به قلب آسیب می رساند. مصرف گهگاه الکل نیز به صورت موقتی فشار خون را افزایش می دهد، زیرا منجر به ترشح هورمون هایی می شود که جریان خون و ضربان قلب را افزایش می دهند.


* استرس: استرس می تواند به صورت ناگهانی و موقتی فشار خون را افزایش دهد. چنانچه سعی دارید با پرخوری، مصرف الکل و یا استعمال دخانیات بر استرس خود غلبه کنید، فقط مشکلات خود را با فشار خون بالا افزایش خواهید داد.


* بیماری ها و شرایط مزمن خاص: برخی بیماری های مزمن نیز خطر فشار خون بالا را افزایش می دهند، مانند کلسترول بالا ، دیابت ، بیماری کلیه و تنگی نفس هنگام خواب

 




تاریخ: دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 

همه چیز درباره حجامت

 

تاريخچه :
حجامت نام يک روش درماني پيچيده است که بر اساس قديمي ترين سند موجود از 3300 سال قبل از ميلاد مسيح درمقدونيه انجام مي شده و بعدها به يونان رخنه کرده است و در آن زمان شاخص پزشک بودن ، حجامت کردن و داشتن ابزار آن بوده است .

اوراق پاپيروس که از عصر باستان بدست آمده نيز نشان مي دهد که حدود 2200 سال قبل از ميلاد مسيح ،حجامت امري رايج بوده است .

بقراط که حدود 400 سال قبل از ميلاد مسيح مي زيسته است با روشهاي مختلف حجامت آشنا بوده است و در آثار خود به موارد استفاده و منع آن اشاره کرده است.

در آثار جالينوس نيز مطالب متنوعي در مورد حجامت بر جا مانده است .

تعريف حجامت در واقع اعمال يک استرس فوري به سيستم ساکن دفاع عمومي بدن است تا آن را برعليه کليه عوامل دروني و بيروني هشيار و فعال نمايد.

بيشترين کاربرد حجامت در بعد پيشگيري است و با مکانيسمهاي مختلفي از جمله تنظيم سيستم ايمني ، تنظيم ترکيبات شيميايي و هورموني خون و تنظيم سيستم اعصاب خودکاربدن ازابتلا به انواع بيماريها پيشگيري مي کند .علاوه براين حجامت کاربرد هاي در ماني نيز دارد به نحوي که در در مان برخي بيماريها مانند سردردهاي عصبي وميگرني ، چربي ، قند و اوره خون ،سنگهاي کليوي و کيسه صفرا موثر است
 

 

 

انواع حجامت :

در کشور هاي غربي حجامت تقريبا به ده روش انجام مي شود ولي درطب سنتي ايران حجامت بطور کلي به دو دسته تقسيم مي شود :
 


حجامت خشک :
که در فرهنگ عامه به ليوان گذاري معروف است به شيوه خلا گرمايی و از طریق گذاشتن پنبه در حال سوختن در ته لیوان و گذاشتن لیوان در موضع انجام می شود

حجامت تر:

در این روش پس از اینکه پزشک موضع حجامت را ضد عفونی نمود ،با استفاده از یک لیوان یکبار مصرف مخصوص حجامت وبا دستکاه مکش ، عمل بادکشی را انجام میدهد . خلا ایجاد شده در لیوان باعث تجمع مواد سبک خون مویرگی در موضع حجامت می شود .سپس پزشک لیوان را از موضع جدا نموده و با یک تیغ یکبار مصرف چند خراش سطحی به عمق نیم تا یک میلی متربه صورت مایل ایجاد می کند. سپس دوباره لیوان را گذاشته و عمل مکش را انجام می دهد.این عمل سه تا پنج مرتبه انجام می شود و در مجموع حداکثر 50 تا 75 میلی لیتر خون از بدن شخص خارج می شود .البته بدن در مدت زمان بسیار کوتاهی قادر به باز سازی این مقدار خون است .
 

توصیه های قبل از حجامت :
بهتر است با شکم خالی حجامت انجام نشود . بنابراین یکساعت قبل از حجامت (ترجیحا شربت عسل ) یا آب انار یا ماءالشعیر لیمویی میل نمایید.


مصرف سیگار در روزی که قصد حجامت دارید ممنوع است.
تا 12 ساعت قبل و بعد از حجامت مقاربت جنسی انجام نشود.
قبل از حجامت حتما عینک را از چشم بردارید.

توصیه ها ی بعد از حجامت :
تا 24 ساعت پس از حجامت از مصرف سیگار بپرهیزید.
تا 12 ساعت پس از حجامت از خوردن ترشی ،لبنیات ،ماهی و غذاهای شور بپرهیزید.
تا 24 ساعت پس از حجامت از انجام کارهای سنگین و نیز مقاربت جنسی اجتناب کنید.
برای جبران ضعف احتمالی ،توصیه می شود بعد از حجامت یک لیوان شربت عسل یا ماءالشعیر لیمویی و یا یک عدد انار میل کنید.
جهت جلوگیری از عفونت زخم ،حداقل تا12 ساعت پس از حجامت استحمام نکنید.
صبح روز پس ازحجامت می توان استحمام کرد ،اما موضع حجامت را فقط با آب خالی (بدون استفاده از لیف و صابون ) بشویید.

در چه افرادی نباید حجامت انجام شود :
زنان باردارتا پایان ماه چهارم نباید حجامت نمایند.
افراد دچار مشکلات انعقادی مثل کمبود پلاکت و بیماران هموفیلی
حجامت زنان در ایام قاعدگی بویژه اواخر این دوره ممنوع است.

 




تاریخ: دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 

چطور افكار مردم را بخوانيم؟

 

اغلب اوقات توسط نيروهايی كه خودمان به وجود می‌آوريم، پايمال می‌شويم. «ويليام شكسپير»اغلب ما می‌دانيم كه به نفع‌‌مان نيست اطراف خود را آكنده از افكار منفی كنيم، حتی اگر در وضعيتی باشيم كه اين تصميم‌گيری را مشكل می‌سازد.
 
جام جم: وقتی افكار منفی به سوی دیگران منعطف می‌شوند، برایمان دشوار می‌شود كه ضرر آن را متحمل ‌شویم یا از عادت ایراد گرفتن و قضاوت كردن چشم بپوشیم. چرا؟ چرا كه قضاوت در مورد دیگران به ما نوعی احساس قدرت موقت می‌دهد، احساس نادرست حاكی از قوی بودن و تهاجم مثل این‌كه اگر با خشم راجع به كسی فكر كنم. درواقع داریم به او صدمه می‌زنیم. چنین چیزی به كل دور از حقیقت است.

افكار منفی مثل بادكنكی می‌مانند كه به نخی وصل شده‌اند و روی سرتان شناور هستند و این منفی‌بافی، شما را در همان دایره انرژی خودتان نگه می‌دارد.

فكر می‌كنم این استدلال غلطی است كه فكر منفی درباره یك شخص همان تیری است كه به طرف هدف پرتاب می‌كنیم در آرزوی این‌كه به آن صدمه بزند. اگر از دست كسی عصبانی هستیم كه فكر می‌كنیم كار غیرقابل بخششی انجام داده است، افكار وحشتناكی درباره‌اش می‌كنیم و ممكن است از این كار نوعی احساس رضایت پنهانی به ما دست بدهد، درست همانند این‌كه می‌پنداریم هر فكر منفی برای ما نوعی پیروزی محسوب شده و با خود می‌گوییم: «ازت متنفرم، پس من برنده‌ام.»

خوشبینی
ولی واقعیت با این نتیجه‌گیری فرق به سزایی دارد. افكار منفی شما مثل تیری نیستند كه به شخص دیگری صدمه بزنند. در عوض مثل بادكنكی می‌مانند كه به نخی وصل شده‌اند و روی سرتان شناور هستند و این منفی‌بافی، شما را در همان دایره انرژی خودتان نگه می‌دارد. هر بار كه درباره شخصی منفی‌بافی می‌كنید، شما آگاهی و ذهن خود را تباه می‌كنید. این افكار منفی همانند مه غلیظ احساسی هستند كه بالای سر شما را احاطه كرده‌اند. آیا می‌دانستید كه شما قادرید افكار مردم را بخوانید؟ آری این حقیقت دارد، فقط كافی است به صورتشان نگاه كرده، انرژی آنها را حس كنید و خواهید توانست خیلی چیزها درباره محتویات افكارشان به دست آورید.

منظور این نیست كه شما فقط با چشمان فیزیكی خود به مردم بنگرید. بلكه منظور این است كه توسط چشم دل و درون خود به آنها نگاه كنید. مردمی كه افكار منفی بسیاری آنها را احاطه كرده، مایلند دیدشان طوری باشد كه گویی همیشه ابری تاریك بر افكار و عقایدشان سایه افكنده است.

 وقتی شما اطراف آنها هستید فكر می‌كنید كه هر آن ممكن است توفانی در بگیرد. از طرفی مردمی كه ذهنشان آكنده از عشق و افكار مثبت است، از بقیه افراد متمایز بوده و به نظر می‌رسد می‌درخشند، گویی نوری از درون آنها به بیرون ساطع می‌شود.

علم و تجربه ثابت كرده افراد مثبت‌اندیش با آرامش بیشتری لحظات را سپری می‌كنند و از استرس‌های روزمره به دورند.

اگر بدقت به آنها بنگرید، تحسین‌شان كرده و متوجه می‌شوید كه صورتشان روشنایی به خصوصی دارد. با انرژی فوق‌العاده به نظر می‌رسند و اغلب بسیار بانشاط. این نگرش از قدرت شگرف ذهن شما ناشی شده و باعث می‌شود زشت یا زیبا به نظر برسید.

منظور از زیبایی درونی این است كه وقتی ذهن شما آكنده از افكار مثبت شود موج مثبتی از انرژی به وجود می‌آورد كه هم بر روی خودتان و هم بر دیگران تاثیر می‌گذارد كه در این صورت، انگیزه تازه‌ای برای ایجاد افكاری مثبت‌تر پیدا می‌كنید. یك راز مهم دیگر این است كه ذهن نه‌تنها افكارتان را از یك ارتعاش درونی پر می‌كند، بلكه این ارتعاش پرتوافكنی كرده و انرژی‌های مشابه را به خود جذب می‌كند.
علم و تجربه ثابت كرده افراد مثبت‌اندیش با آرامش بیشتری لحظات را سپری می‌كنند و از استرس‌های روزمره به دورند. افكار منفی نوعی تشنج فكری را در ذهن افراد به وجود می‌آورد كه مدام آنها را در ناآرامی غوطه‌ور می‌سازد و فرصت لذت بردن از وقایع و بودن در كنار اطرافیان را به بدبینی و سوء‌ظن مبدل می‌سازد. بنابراین شرط عقل این است كه هر فردی برای استفاده بهینه از فرصت‌ها نهایت تلاش خود را داشته باشد. پس حال كه فرصتی به این باارزشی را می‌توان به دست آورد، سزاست كه در یافتن آن بكوشیم.

 

 




تاریخ: دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 

 

 

مثبت اندیش باشید تا بیشتر عمر کنید

 

فوایدی که از بودن کنار افراد مثبت ‌اندیش عایدمان می‌شود کاملاً ملموس هستند و کسانیکه بالاترین میزان خوش‌ بینی را دارند تا 20 درصد احتمال زنده‌ ماندنشان بالاتر بوده است.

بودن درکنار افرادی شاد و مثبت واقعاً زیبا نیست؟

فوایدی که از بودن کنار افراد مثبت ‌اندیش عایدمان می‌شود کاملاً ملموس هستند.

در زیر به شما نشان می‌دهیم که رفتار چطور بر سلامت ما تاثیر می‌گذارد.

کلینیک مایو در دهه شصت بر روی تعدادی بیمار تحقیقاتی انجام داد. این بیماران 30 سال مورد بررسی و تحقیق قرار گرفتند تا مشخص شود آیا داشتن رویکردی مثبت به زندگی تغییری ایجاد می‌کند یا خیر.

یافته ‌های این تحقیق بسیار جالب توجه هستند. کسانیکه بالاترین میزان خوش‌ بینی را دارند تا 20 درصد احتمال زنده‌ ماندنشان بالاتر بوده است. اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم، به ‌جز میزان کالری که روزانه مصرف می‌شود عوامل کمی هستند که با گذشت زمان چنین نتایجی در بر خواهند داشت. تا دیروز با عقل سلیم جور درنمی‌ آمد اما امروز با واقعیات علمی همراه شده است. افراد خوشبین شادتر هستند و کمتر دچار افسردگی می‌شوند. داشتن نگرش منفی می‌تواند با کاهش واکنش ایمنی بدن، بیماری های قلبی و سرطان در ارتباط باشد.

در زیر راه‌ هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کمک می‌کند خوشبینی را وارد زندگیتان کنید:

قدرشناسی را تمرین کنید
هر روز صبح روزتان را با یک تشکر ویژه از خداوند برای همه نعمت‌ هایی که در زندگی به شما داده شروع کنید. قدرشناسی حس امید و شادکامی را وارد زندگیتان می‌کند.

این یک مشکل نیست، یک چالش است
به سختی‌های زندگی دوباره فکر کنید و آنها را به شکل چالش‌هایی ببینید که باید از پس آن برآیید. وقتی با خوشبینی به زندگی نگاه کنید، هر مانعی را می‌توانید پشت سر بگذارید.

با افراد مثبت ‌اندیش نشست و برخاست کنید
همه آدمها تحت تاثیر اطرافیانشان هستند. خوشبینی پدیده‌ای مسری است. درست مثل منفی ‌بافی. پس در انتخاب اطرافیانتان بیشتر دقت کنید.

شب‌ها دعای سپاسگذاری بخوانید
وقتی می‌خواهید بخوابید به همه آن چیزهایی که شادتان می‌کند فکر کنید. حتی برای اتفاقات کوچکی که آن روز برایتان رخ داده شکرگذار خداوند و افرادی باشید که مسبب آن بوده‌ اند.

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که افراد خوشبین بیشتر با ویزیت دکتر، رژیم‌‌های پزشکی، رژیم‌ غذایی و ورزش سازگار می‌شوند. افراد خوش‌بین در صورت نیاز  آزمایشات جسمی خود را به‌ موقع انجام می‌دهند.

خوش‌‌بین بودن یعنی به فرصت‌هایی که هر روز ممکن است در خود داشته باشید امید داشته باشید.

اما چطور می‌توانید اینطور باشید؟
دوستانی خوش‌بین و مثبت‌ اندیش پیدا کنید، آنهایی که همیشه نیمه پُر لیوان را می‌بینند. دوستانتان را ستون نگرش مثبت خود قرار دهید. درمورد ایجاد احساسات مثبت در رابطه با همسرتان گفتگو کنید. وقتی زندگی را شادتر ببینید، بدنتان هم سالم‌تر خواهد بود.

 




تاریخ: دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

٢٢ راهساده برای سوزا٢٢ راه ساده برای سوزاندن بی

شاید شما هم فرد چاقی باشید که دلتان می‌خواهید کمی وزن کم کنید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید . در ضمن وقت کافی هم برای رفتن به یک باشگاه ورزشی را هم ندارید کاهش وزن کاری سخت و مشکل نیست که عملی نباشد با رعایت این چند نکته به راحتی می‌توانید وزنتان را کاهش دهید.


١) در آب قدم بزنید
دویدن و یا قدم زدن سریع در آب، نوعی فعالیت کششی عضلانی است که می‌تواند باعث از بین رفتن و سوختن ١٧ کیلو کالری در دقیقه شود. آب ١٢ تا ١٥ بار مقاوم‌تر از هواست و این کار باعث از دست رفتن وزن اضافی خواهد شد.

٢) عجله کنید دیر می‌شود
وقت تلف نکنید. تنبلی، کندی و یکنواختی باعث باختن مسابقه می‌شود. بعد از این که کمی خود را گرم کردید، با همه توان و هر چه سریع‌تر ورزش کنید. دوچرخه‌سوارانی که با تمام قدرت و در طی اولین نیم ساعت سریع پدال می‌زنند و سپس در نیم ساعت دوم، آرام‌تر پدال می‌زنند، ١٠ درصد بیشتر از آنهایی که پدال زدن را کندتر شروع می‌کنند، کالری می‌سوزانند.

٣) ابتدا خود را گرم کنید
یک گردش کوتاه با دوچرخه، درجا زدن و یا کمی راه رفتن باعث افزایش تعداد ضربان قلب می‌شود و عضلات و تاندون‌ها را گرم می‌کند و عضلات و تاندون‌ها را گرم می‌کند. این کار باعث به جریان افتادن مایعات در مفاصل می‌شود و خاصیت کششی عضلات را هم افزایش می‌دهد. در این صورت می‌توانید وزنه‌های سنگین را راحت‌تر و در مدت طولانی‌تر بلند کنید. در نتیجه کالری بیشتری از دست می‌دهید.

٤) حرکات موزون را یاد بگیرید
سعی کنید حرکات موزون و ورزش‌های جدید را همراه با موسیقی انجام دهید. هنگام انجام ورزش‌های جدید به دلیل عدم آشنایی بدن با این حرکات شما با دقت بیشتری به انجام این ورزش می‌پردازید و این کار باعث هماهنگی عضلات گروهی می‌شود و بدن سخت‌تر برای انجام آنها تلاش می‌کند.

٥) صبح‌ها ورزش کنید
افرادی که صبح‌ها و مدت زمان بیشتری ورزش می‌کنند، دارای متابولیسم بالاتری هستند و کالری بیشتری می‌سوزانند.

٦) ابتدا چیزی بخورید و سپس ورزش کنید
قبل از شروع کردن یک موز بخورید. خوردن موز به شما کمک می‌کند تا بتوانید بیشتر و برای مدت طولانی‌تر ورزش کنید. می‌توانید سخت ورزش کنید و با این کار کالری بیشتری بسوزانید.

٧) روی شن‌ها ورزش کنید
با راه رفتن و دویدن در ساحل و روی شن ٢٠ تا ٥٠ درصد بیشتر از وقتی که روی سطوح صاف راه می‌روید، می‌توانید کالری بسوزانید.

٨) قوز نکنید
قوز کردن نه تنها باعث بدشکلی بدن می‌شود بلکه ورزش کردن با حالت خمیده باعث می‌شود نتوانید از اثرات مفید ورزش بهره‌مند شوید. ستون فقرات از کمر شما محافظت می‌کند، کمرتان را راست نگه دارید و دست‌تان را هنگام گرفتن تردمیل (وسیله‌ای ورزشی) صاف بگیرید تا عضلات بازو کاملا کشیده شود.

٩) از بازوهایتان استفاده کنید
هنگام ورزش‌هایی که فقط پاهایتان درگیر است سعی کنید بازوهایتان را نیز حرکت دهید. استفاده از اندام‌های بالایی و پایینی و درگیر شدن آنها هنگام ورزش باعث سوختن کالری بیشتری می‌شود. زمانی که دقت کافی برای ورزش کردن ندارید، سعی کنید در همان زمان کوتاه فعالیت‌هایی را انجام دهید که تمام بدن در آن شرکت دارد، شنا، قایقرانی، اسکی و حتی پیاده‌روی باعث تحرک همه بدن می‌شود.

١٠) تمرکز کنید
هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی روی عضلات بدن متمرکز شوید، زیرا هنگام تمرکز روی عضلات شکم، ران‌ها و بازوها، قدرت‌تان بیشتر می‌شود و با شدت بیشتری ورزش می‌کنید، در این صورت کالری بیشتری نیز از دست می‌دهید.

١١) هنگام قدم زدن صحبت کنید
وقتی درحال پیاده‌روی هستید، صحبت کنید. در صورتی که برای ١٠ دقیقه این کار را بکنید و این کار را ٣ بار در روز تکرار کنید ١٠٠ کیلوکالری در ماه می‌سوزانید.

١٢) غذا خوردن را با سالاد شروع کنید
قبل از آغاز خوردن وعده‌های غذایی، سالاد و سبزیجات بخورید، این امر باعث پر شدن معده و کمتر غذا خوردن می‌شود. در این صورت، در هر وعده ١٠ درصد کمتر کالری دریافت خواهید کرد.

١٣) از خشکبار استفاده کنید
دانشمندان دانشگاه هاروارد معتقدند، یک مشت خشکبار (شامل گردو، بادام، پسته و ....) در روز باعث از دست دادن وزن در افرادی می‌شود که دارای رژیم غذایی بدون چربی هستند.

١٤) فقط ننشینید
در صورتی که هنگام کار مجبورید مدام بنشینید، می‌توانید به مدت چند دقیقه از صندلی بلند شوید و حرکت بنشین و پاشو را انجام دهید. به طور متوسط هر فرد با نشستن، ١٠٠ کیلوکالری و با بلند شدن، ١٤٠ کیلوکالری در ساعت می‌سوزاند.

١٥) خوب بخوابید
خواب ناکافی باعث افزایش هورمون استرس در بدن می‌شود که میزان اشتها را کنترل می‌کند. افزایش هورمون استرس به پرخوری و عادات بدغذایی منجر می‌شود. خواب کم‌ باعث عدم سوخت کربوهیدرات و چربی در بدن می‌شود.

١٦) پروتئین بیشتری مصرف کنید
مصرف بیشتر پروتئین و کربوهیدرات کم باعث می‌شود عضلات بدن شما قوی‌تر شود. این امر از شل شدن آنها جلوگیری می‌کند. پروتئین در گوشت ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات وجود دارد که می‌تواند بافت عضلانی شما را حفظ کند.

١٧) مجلات ورزشی بخوانید
مطالعه روزنامه و مجلات ورزشی راهی خوب برای هدفمند کردن و برنامه‌ریزی ورزش است و به شما فیدبک مثبت می‌دهد و راهکارهای صحیح کاهش وزن را به شما می‌آموزد. گاهی موضوعات ورزشی در شما انگیزه ایجاد می‌کند و شما را تشویق به فعالیت بدنی و تداوم برنامه‌های ورزشی می‌کند.

١٨) لبنیات مصرف کنید
یک تکه پنیر و یا یک فنجان شیر و یا ماست به بهتر انجام شدن سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. هنگامی که فردی در رژیم غذایی روزانه خود ٣ بار ماست می‌خورد، ٥٠٠ کیلوکالری در روز از دست می‌دهد و در طی ١٢ هفته، ١٣ پوند وزن کم می‌کند.

١٩) قبل از شام یک سیب بخورید
با انجام ورزش منظم و یک رژیم غذایی و متعادل و خوردن یک سیب قبل از شام می‌توان در عرض ٣ ماه، ١٧ پوند وزن کم کرد.

٢٠) مانند کودکان عمل کنید
بازی کردن با کودکان و دویدن همراه آنها و انجام فعالیت‌های جسمی، می‌تواند باعث سوزاندن کالری در بدن شما شود. در هر ٢٠ دقیقه فعالیت، حدود ١٢٠ کیلوکالری از دست خواهید داد. هنگام تعویض کانال تلویزیون به جای استفاده از کنترل تلویزیون از راه دور بلند شوید و مستقیما از صفحه کلید تلویزیون کانال آن را عوض کنید.

٢١) صبحانه بخورید
دانشمندان دانشگاه هاروارد معتقدند، خوردن روزانه صبحانه، شانس چاقی، اضافه وزن و بیماری دیابت را ٣٥ تا ٥٠ درصد کم می‌کند.

٢٢) بعد از وعده‌های غذایی مسواک بزنید
مسواک زدن بعد از هر وعده‌ غذایی باعث می‌شود فرد به دلیل تمیز بودن دهان و دندان کمتر به خوردن مواد غذایی و میان‌وعده‌های غذایی روی آورد

شتر کالریندن بیشتر کالری




تاریخ: جمعه 23 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)


1. همسرت را عوض نکن، خودت را عوض کن.

2.
همیشه درون خود را بازبینی کن و در این بازنگری‌ها منصف باش.

3.
کنترل زندگى خود را به دست بگیر و هیچگاه نسخه‌های درمانى دیگران را در زندگى پیاده نکن.

4.
هم به خوبی‌هایش فکر کن هم به بدی‌هایش و هنگام بحث هر دو را مد نظر داشته باش.

5.
خود روانپزشک خویشتن باش، با جملات نیرو بخش و درمان گر بعد از هر دلخوری به خود نیرویی تازه ببخش و بدان که این نیز بگذرد.

6.
کمتر صحبت کن و بیشتر عمل. هنگام ناراحتی زیاد سخن نگو، عمل کن (عمل شما سکوت و آرامش در چهره ی شماست) چرا که به هنگام ناراحتی تعادل روحی بر هم میخورد و مسائلی گفته میشود که گاه مشکل را پیچیده تر میکند.

7.
عیب‌های همسرت را دوست داشته باش.

8.
مردها همه یکسانند این یک روال جهانى است.

9.
مسائل کوچک را نادیده بگیر.

10.
مقایسه نکن. هیچگاه همسرت را با دیگری مقایسه نکن چرا که مردها در عین یکسان بودن هرکدام دنیایی خاص دارند.

11.
سعی کن اختلاف سلیقه‌هایتان به نزاع نیانجامد. این را بدان که تفاوت‌ها شکاف بوجود نمی آورد عدم تفاهم است که شکاف‌ها را بیشتر میکند. تفاوت در اصل بسیار سازنده است اگر از آن برای تعالى استفاده کنید.

12.
وقت آزاد خود را تنظیم کنید. این کار را برای همه اعضاء خانواده انجام دهید و وقتى را هم به پدر بزرگها و مادربزرگها اختصاص دهید با این کار برای خود و والدینتان ارزش قائل‌ می‌شوید.

13.
سعی نکن برای همه رفتارهای همسرت دلیل بیابی. چرا که خواستگاه و پرورش گاه هر کدام از ما برایمان رفتار‌هایی را نهادینه میکند. با تلاش و صبر آن دسته از رفتار هاى نادرست را که نهادینه شده از وجود هم محو کنید.

14.
عشق پایدار نیازمند احترام و بازگشت بعد از هر دلخوری است.

15.
قرار‌های دو نفره را فراموش نکنید. مانند اوائل ازدواج برای او نامه‌های عاشقانه و کوتاه بنویسید و یا با او در یک جای خاطره انگیز قرار بگذارید.

16.
با همسرت مثل یک دوست باش و مشکلات خود را همانند یک دوست با او حل کن.

17.
با عشق همسرت را رام خود کن.

18.
جذابیت خود را همیشه حفظ کنید حتى اگر چندین سال از ازدواجتان مى گذرد.

19.
بعضی مواقع با قواعد همسرت در زندگى بازی کن. این نوعی احترام به افکار و منش اوست و این را بدان كه او قدر این کار را خواهد دانست.




تاریخ: سه شنبه 20 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 1178
بازدید کل : 18628
تعداد مطالب : 152
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->